is daarmee de tweede Cuypers-cello die uit de nalatenschap kon worden aangekocht. Op internationale vei- lingen worden soms extreem hoge bedragen geboden voor de cello’s uit het atelier van Cuypers. Johannes Bernardus werkte, net als zijn broer J. Franciscus, in het atelier van zijn vader (Johannes Theodorus). Voordat het NMF besloot tot de aankoop van deze cello, werd een groot aantal streng geselecteerde cello’s on- derworpen aan een vergelijking op klankkwaliteiten in een concertzaal. Onder die cello’s bevonden zich in- strumenten uit Engeland, Frankrijk, Italië en dus Nederland. De twee oud-Hollandse cello’s die bij de (blin- de) tests betrokken waren, bleken als beste te worden beoordeeld. Emma Kroon was door het NMF geselec- teerd om de nieuw aan te kopen cello te gaan bespelen. Omdat beide cello’s van gelijke kwaliteit bleken en slechts in klankkarakter verschilden, mocht Emma de cello kiezen die het meest voldeed aan haar eigen klankideaal, en dat werd dus deze J. Bernardus Cuypers. Voor het NMF heeft de aankoop van de twee Cuypers-cello’s een extra toegevoegde waarde, omdat wij ons ook ten doel stellen om belangrijke instrumenten voor het Nederlands cultureel erfgoed te behouden. Door de internationale bekendheid dreigen veel Cuy- pers-instrumenten naar het buiten- land te verdwijnen. Dat lot is deze twee uitzonderlijk mooie instrumen- ten gelukkig bespaard gebleven. Contrabas, gebouwd door Cesare Candi in Genua, ca. 1920 In de collectie sinds juni 2017 De zeldzame Cesare Candi-bas werd aangekocht van Niek de Groot, een gerenommeerd Nederlands bassist die lange tijd aanvoerder was bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Voordat de Candi in bezit kwam van Niek de Groot, schijnt hij lange tijd door een Luxemburgse jazzbassist te zijn bespeeld. Veel meer over het verleden is helaas niet bekend. Toen Niek de Groot de bas voor het eerst aanstreek, was hij onmiddellijk DE ‘COLLECTIE WILLEM VOGELAAR’ FOTO JESSE KRAAL FOTO JESSE KRAAL Olivier Thiery 79