Er liggen twee verlaten teenslippers, maatje 46, aan de rand van het podium. Ze vormen een schril contrast met de statige concertzaal in het hart van een oud klooster in het centrum van Saluzzo. De plaatselijke muziekschool die hier is gevestigd, verleent ons toegang tot de muisstille zaal. Het is zomervakantie, dus de school is verder leeg. Op het po­ dium zien we nog een contrast: rechts een blinkende klassieke concertharp met houtsnijwerk en handgeschilderde bloemmotieven. Links een harp die in alle opzichten verschilt van de eerste. Hij bestaat uit maagdelijk blank hout zonder tierlantijnen. Hij is ook langer, groter en wekt een zeker ontzag. Op blote voeten loopt Remy op de harpen af. Eenmaal achter de witte harp valt zijn oog op de blinkende pedalen onderin de kast. Vol ongeloof kijkt hij naar Gior­ gio, die op zijn beurt glunderend knikt. “Ja, we hebben op dit prototype het nieuwe mechaniek al gemonteerd!”, zegt hij triomfantelijk. Giorgio Peirano, manager van het technische team van Salvi, legt uit dat ze deze vergaande stap toch nu alvast hebben gezet om Remy de kans te ge­ ven de harp in al zijn facetten te kunnen uitproberen. Elk onderdeel moest door Salvi opnieuw worden ontworpen en op maat worden gemaakt in de VS. Giorgio is zichtbaar trots op het resultaat. Na het eerste prototype zonder mechaniek te hebben moeten beoordelen, is dit voor ons een enorme verrassing. We zijn ons bewust van de unieke ervaring om de eerste ‘Giant Harp’ in volle glorie te kunnen zien en horen. Remy gaat zitten, stemt beide harpen… en speelt. Hij switcht van harp, en nog eens en nog een keer. Het is een bij­ zonder mooi proces om mee te maken. Eerst de voorzichtigheid, een respect­ volle kennismaking met het maagde­ lijke instrument. Dan de wrijving, de weerstand, het zoeken naar grenzen. En uiteindelijk de synergie tussen in­ strument en musicus. Pas als Remy zich ervan bewust wordt dat hij de ‘Giant Harp’ anders kan benaderen dan de klassieke harp, lijkt alles op zijn plaats te vallen en kan hij niet meer stoppen met spelen. “Moet je dit horen!”, roept hij, en dreunt er een paar bassen uit. “En heb je de flageoletten gehoord? Die zijn ongekend helder!” Zo begint onze dag, die bedoeld is om dit tweede proto­ type tot op het bot te testen. Er komen nog een paar andere harpisten aan te pas, waaronder ook Andrea Voets, die waarde­ volle feedback geeft. Aan het eind van de dag zijn we allemaal uit­ geput. Remy van het spelen en de vele indrukken, de technici van het opvan­ gen van alle input en het steeds weer finetunen van het instrument, en ik van de intense manier waarop ik dit allemaal beleef. Het resultaat is zo goed, dat we besluiten om door te gaan met de laat­ ste fase van dit project: het bouwen van de definitieve ‘Giant Harp’. Eind 2015 startte het NMF, speciaal voor Remy van Kesteren, een gedurfd project in samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse harpmerk Salvi: de ontwikkeling van een compleet nieuw model harp. De ‘Giant Harp’ zou niet alleen een stuk groter worden, maar ook voorzien worden van twee extra snaren, elektronische techniek en een geavanceerd dempingssysteem. Het technische team van Salvi trok werkelijk alles uit de kast en nadat een eerste prototype eind 2016 werd afgekeurd, kon Remy van Kesteren in juli 2017 het tweede prototype testen. Frits Schutte beschrijft hiernaast hoe dat ging. FRITS SCHUTTE COLLECTIEBEHEERDER 7 Reusachtige harp FOTO FRITS SCHUTTE