wust van wat ik doe. Bijvoorbeeld door me een partituur te laten analyseren, zodat ik niet alleen op intuïtie speel.’ Jansen klopte op haar 16de aan bij het Utrechts Conservatori- um en Philippe Hirshhorn. ‘Dat was lastig, ik vind het nog steeds moeilijk vertrouwde situaties achter me te laten. Ik heb van Hirshhorn maar kort les gehad. Ik begon in 1994 en twee jaar later overleed hij. Maar ik heb veel van hem geleerd, zowel tech- nisch als muzikaal. Vooral gaf hij me het vertrouwen dat ik mijn eigen weg moest volgen.’ Met haar diploma op zak stroomde Jansen door naar BBC New Generation Artists, het Britse initiatief voor talentondersteuning. ‘Dat was een geweldige kans. Ik kon met verschillende orkesten optreden en radio-opnames maken.’ Ook Noa Wildschut merkte dat voor jong talent allerlei hulptroe- pen klaarstaan. Bij de VandenEnde Foundation kon ze terecht voor studiebeurzen. Van het Nationaal Muziekinstrument Fonds (NMF) kreeg ze een Grancino-viool uit 1714 te leen. Ze is er nog steeds blij mee: ‘Hij heeft een warme klank en een rijk kleurenpa- let.Ik kan er een grote toon mee maken,maar ook een zachte die doordringt tot achter in de zaal.’ Janine Jansen was twaalf toen ze van het NMF een Möller-viool kreeg. Tegenwoordig speelt ze op een Stradivarius uit 1707, met de bijnaam ‘Rivaz – Baron Gutmann’. ‘Ik heb hem in bruikleen van het Noorse fonds Dextra Musica. Het timbre, de diepte, alles aan het instrument inspireert me.’ Debuut-cd Janine Jansen brak door in 2002. ‘Brilliant performance’ schreef de Britse krant The Guardian, na haar uitvoering in Londen van Tsjaikovski’s Vioolconcert. Een jaar later kreeg ze de Nederlandse Muziekprijs en verscheen haar eerste cd, gevuld met korte stuk- ken. Zelf had ze liever zwaardere kost opgenomen, zoals het Vi- oolconcert van Benjamin Britten, haar favoriet. ‘Nu denk ik: goed dat de platenmaatschappij toen op de rem heeft getrapt. Het publiek moest me eerst nog leren kennen.’ Bij Noa Wildschut werd al naar een cd-opname gehengeld toen ze nog maar dertien was. Haar ouders vonden het te vroeg. In- middels heeft ze de opnames voor haar debuut-cd achter de rug: het wordt muziek van Mozart, samen met het Nederlands Kamerorkest en pianist Yoram Ish-Hurwitz. ‘Het was een leerzame ervaring, vooral van het terugluisteren heb ik veel opgestoken.’ Janine Jansen was bij haar eerste opnames ‘redelijk relaxed’. ‘Nu JANINE JANSEN “Goed dat de platenmaatschappij toen op de rem heeft getrapt. Het publiek moest me eerst nog leren kennen.” Janine Jansen (39) Janine Jansen werd geboren in Soest. Tot haar zestiende kreeg ze les van de bekende pedagoge Coosje Wijzenbeek. Aan het Utrechts Conservatorium studeerde ze bij Philippe Hirshhorn en Boris Belkin. In 2002 brak ze door, na een optreden in Londen met dirigent Vladimir Ashkenazy en het Philharmonia Orchestra. Een jaar later verscheen haar eerste cd. Janine Jansen trad op met ‘s werelds belangrijkste orkesten en dirigenten. In 2003 startte ze het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, dat ze in 2016 overdroeg aan de jonge celliste Harriet Krijgh. 58 K O P S T U K