Vertedering welt op in de ogen van Janine Jansen. ‘Aaah...’ zegt de violiste, na een praatsessie van drie kwartier. De jonge vrouw tegenover haar spreekt warme woorden. ‘Fijn te horen dat het goed met je gaat, Janine. Ik weet nog dat we voor het eerst sa- menspeelden, ik was een jaar of negen en je inspireerde me enorm.’ Janine Jansen (39) krijgt wel vaker lof toegezongen. Door mu- ziekliefhebbers, door bewonderaars, door recensenten. Maar nu komt hij uit de mond van een jeugdige Nederlandse die hard op weg is om haar voorbeeld te volgen. Noa Wildschut, 15 jaar, wordt in de internationale pers al omschreven als een tovenares op de viool. Op haar negende verblufte ze de jury van een ge- renommeerd vioolconcours in Weimar: in haar leeftijdscategorie won ze de eerste prijs. Afgelopen najaar tekende ze bij het la- bel Warner Classics een exclusief cd-contract; het eerste album verschijnt in september 2017. En dan staat ze ook nog onder de hoede van Anne-Sophie Mutter, de Duitse topvioliste die haar met raad en daad steunt. Zo gek is het dus niet dat Jansen en Wildschut elkaar in de loop van het gesprek als collega’s bevragen. Welke stukken speel je? Wat staat er op je nieuwe cd? Welke optredens neem je aan, wel- ke niet? Janine Jansen bekent: ‘Soms als ik het nieuws rond Noa hoor, voel ik de neiging om te reageren als een oude tante. Zo- een met een krijsend stemmetje die roept: denk hieraan, denk daaraan! Maar ik merk dat Noa stevig in haar schoenen staat. Ik vind het super wat ze doet.’ De muntthee is koud, de violistes staan op. Ergens in de foyers van het Utrechtse muziekpaleis TivoliVredenburg wacht de fo- tograaf. Op de roltrap naar boven keuvelen ze door. ‘Hoe lang kennen we elkaar eigenlijk?’ ‘Weet je nog dat we Sjostakovitsj deden?’ ‘En Bach, het Dubbelconcert?’ Janine Jansen knikt. ‘Dat moest maar gauw weer eens gebeuren.’ Warm nest Denk hieraan! Denk daaraan! De impuls is voorstelbaar. Van veel wonderkinderen wordt na de meerderjarigheid weinig meer ver- nomen. Een muzikale belofte kan op veel manieren in de knop worden gebroken. Ouders die pushen, een impresariaat dat te snel wil, een platenlabel zonder scrupules. Maar de verwachting van Janine Jansen dat Noa Wildschut niet in zeven sloten tege- lijk loopt, lijkt terecht. Al was het maar omdat de twee violistes, behalve hun talent, een achtergrond delen die vertrouwen wekt. Aan de basis ligt een warm maar nuchter muzikaal nest. Jan Jan- sen, Janines vader, was Domorganist in Utrecht. ‘We maakten thuis veel muziek, dat was een enorme stimulans. En over mijn talent deden mijn ouders altijd nuchter. Ze zeiden nooit: oeh Ja- nine, wat ben jij goed!’ Ook Noa Wildschut groeit op in een mu- ziekfamilie. ‘Mijn moeder geeft vioolles, mijn vader is altist in het Radio Filharmonisch Orkest. Het helpt enorm dat ze weten wat het is om viool te studeren en op te treden.’ Andere overeenkomst: zowel Jansen als Wildschut werd van jongs af aan gekneed door Coosje Wijzenbeek.Janine stapte op haar zevende voor het eerst over de drempel bij de vermaarde pedagoge. Noa was pas vier toen ze zich meldde. Het geheim van Wijzenbeek, zegt Janine Jansen: ‘Ze brengt haar leerlingen uitstekend de viooltechniek bij. Maar wat misschien nog belangrijker is: ze laat je van begin af aan samenspelen. En alles uit het hoofd, zodat je al jong leert communiceren met mu- ziek.’ Noa Wildschut beaamt: ‘Coosje opent je creativiteit vanaf het eerste moment. Net als Janine heb ik heel wat uren meege- speeld in de Fancy Fiddlers, haar bekende leerlingenensemble.’ Hulptroepen Nadat Wijzenbeek hun talent in de grondverf had gezet,stonden Jansen en Wildschut voor een moeilijke beslissing.Wie wordt de volgende docent, nu het serieus begint te worden? Wildschut koos voor Vera Beths, tot volle tevredenheid. ‘Ze maakt me be- De violiste Janine Jansen is wereldberoemd. Het zou niemand verbazen als Noa Wildschut uit Hilversum in haar voetspoor treedt. Aan het talent van de vijftienjarige zal het niet liggen. Maar hoe gaat ze om met de keuzes en hobbels van een carrière? ‘Ik merk dat Noa stevig in haar schoenen staat. Ik vind het super wat ze doet.’ 57 tekst Guido van Oorschot “Noa is op veel fronten verder dan ik op mijn 15de ” JANINE JANSEN K O P S T U K