ook nog eens wegstopt, slecht presenteert en er niet meer dan 250 woorden voor uittrekt, waarvan de eindredactie er soms 80 schrapt – tja, dan komen er dingen in de krant waar ik als auteur niet altijd meer achter sta.’ Heg: ‘Troost je, in mijn tijd was het niet anders. Hoe vaak ik niet tegen een eindredacteur heb staan roepen: mijn naam staat eronder, niet die van jou!’ Kerkhof: ‘Soms zeggen mensen tegen mij: waarom schrijf je over een concert waar ik toch niet meer heen kan? Ze verbazen zich er ook over dat een krant een negatieve recensie überhaupt af- drukt. Zeggen ze: dus jij vindt een concert slecht, dus dan hoef ik er niet heen, dus waarom schrijf je dan niet over iets waar ik wél naartoe moet?’ Heg: ‘Daarom heb ik altijd geprobeerd zoveel mogelijk nieuws in een recensie te stoppen. Dan geef je niet alleen je kale mening, maar bied je de lezer waardevolle achtergrondinformatie.’ Kerkhof: ‘Wat ook meespeelt, is dat we leven in het tijdperk van de likes.Pittige kritiek is nu eenmaal niet zo likeable.Hoewel,toen ik een keer uithaalde naar de Italiaanse kitschpianist Einaudi, scoorde ik heel wat geheven duimpjes.’ Goede sier De kwaliteit van het vak is verbeterd, vindt Hans Heg. ‘Journa- listen zoals Merlijn hebben muziekwetenschap gestudeerd, ze weten van de hoed en de rand en ze schrijven prima. Maar ik zie ook een negatieve ontwikkeling. Het Algemeen Dagblad, De Telegraaf en de Volkskrant hebben geen vaste klassieke-muziek­ redacteur meer.’ Kerkhof: ‘En je kunt op je vingers natellen dat die functie op termijn ook bij NRC Handelsblad, Trouw en Het Parool gaat verdwijnen.’ Heg: ‘Terwijl er toch genoeg te schrijven blijft. Ik kan zo kwaad worden als ik premier Rutte met zijn liefde voor klassieke muziek goede sier zie maken in tv-programma’s als Podium Witteman en Zomergasten. Dan denk ik: hallo, onder het eerste kabinet-Rutte zijn catastrofale bezuinigingen doorgevoerd op cultuur. Maar hij komt er gewoon mee weg, die tv-redacties en presentatoren zijn vermoedelijk allang blij dat ze meneer Rutte in de uitzen- ding hebben. Daarom zou ik van jou eisen, Merlijn, dat je die man een keer aanpakt. En dat je cultuurminister Jet Bussemaker een helpende hand toesteekt. Stilzwijgend heeft zij de ergste schade van de bezuinigingen hersteld, maar daar hoor of lees ik niets over. Blijf kritisch hoor!’ 31 Merlijn Kerkhof (30) Merlijn Kerkhof studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en volgde een journalistieke master aan de Universiteit van Amsterdam. Na een stage bij dagblad Trouw ging hij aan de slag als redacteur bij NRC Next. In september 2016 verscheen zijn eerste boek, Alles begint bij Bach, waarin hij klassieke muziek verklaart voor een nieuwe generatie. Als journalist en criticus schrijft hij nu voor de Volkskrant. MERLIJN KERKHOF “Soms zeggen mensen tegen mij: waarom schrijf je over een concert waar ik toch niet meer heen kan?“ K O P S T U K