Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Een opmerkelijke opname Interview met Bas Treub en Nino Pen TEKST GUIDO VAN OORSCHOT Verteller Nino Pen 11 en violist Bas Treub 28 vertellen over hun samenwerking in het verhaal van Ferdinand de Stier.Die ruikt liever in de wei aan bloemetjes dan dat hij in de arena vecht tegen een toreador. Nino Pen Ik lag nog in bed toen het Natio- naal Muziekinstrumenten Fonds belde. Of ik mee wilde doen aan Ferdinand de Stier. Nou dat leek me super. Bas Treub Ik kwam Nino op het spoor via de website van een voorleeswedstrijd. Ik stuurde een mailtje kennen jullie mis- schien een jong iemand die leuk vertelt Toen kwamen ze op de proppen met Nino Pende Voorleeskampioen Noord-Holland van 2015. Nino Het verhaal van Ferdinand kende ik nog niet. Op bol.com hebben we het boekje meteen besteld. Toen kreeg ik er wel ongeveer een beeld bij. Bas Ik had er rekening mee gehouden dat Nino geen noten leest. Nino Al zat ik wel in een orintatieklasje. Bas Daarom heb ik een opname gestuurd. De timing tussen verteller en viool is name- lijk erg belangrijk. Nino Toen zijn we samen gaan oefenen. Bas Eerst dacht jij ik hoef alleen maar voor te lezen. Je kwam er al snel achter dat je best gebruik mocht maken van je toneels- kills... Nino ...ik speel al zes jaar toneel bij Globe in Hilversum... Bas ...en dat heb je onwijs goed uitge- werkt. Nino Of ik talent heb weet ik niet. Ik heb het op mn gevoel gedaan. Bas De muziek werd in 1971 gecompo- neerd door de Brit Alan Ridout. Het ver- haal zelf stamt uit 1936. Er zit een pacifis- tische symboliek achter. Want wat er ook gebeurt Ferdinand vecht niet. Nino Hij ruikt liever in de wei aan de bloe- metjes. Maar op een dag wordt hij geprikt door een bij. Dan wordt hij helemaal ho- rendol. Bas Die bij hoor je zoemen in de muziek. Nino Er zit ook een koe in moeoeoe... Bas Dan glijd ik langzaam naar beneden op een dubbelgreep. Nino Daar moeten de mensen altijd om lachen. Bas Of neem de toreador. Die hoor je in tranen uitbarsten als Ferdinand weigert te- gen hem te vechten. Nino Onder zijn kersenboom is hij nu een- maal het gelukkigst. Bas Het eerste optreden was best span- nend. Nino Want ja als het niet goed ging... Bas Daarbij was het jouw allereerste con- cert. Nino Maar een voorleeswedstrijd vind ik toch spannender. Nu gingen we gewoon voor het allerbeste. Bas Ik heb tegen Nino gezegd dat hij alles aan mocht trekken. Als het er maar leuk en vertellerachtig uitzag. Nino Met mn moeder ben ik in Amstel- veen gaan winkelen. Daar hebben we mijn kleding samengesteld. Bas Met dat leuke hoedje. Nino Eh dat had ik al. Bas Ik merkte meteen aan het publiek dat je de goede uitstraling had. Nino Na afloop kwamen er zoveel mensen naar me toe. Ik kon niet eens meer rustig lopen. Goed gedaan zeiden ze. Sommige mensen bleven echt lang praten. Bas Je hebt nu eenmaal een natuurlijke flair. NinoLaterbeldehetKoninklijkConcertge- bouworkest.Of ik het in 2017 wilde komen doen. Dan speel ik niet alleen Ferdinand maar ook De drie biggetjes ik geloof met cello en viool. Bas Tegen het idee van een cd-opname zei ik niet direct ja. Nino Ik vond het meteen leuk. Bas Eigenlijk is Ferdinand een stuk dat je live moet zien. Maar ja hoe vaak krijg je de kans om professioneel een cd op te nemen En dan ook nog op zon mooie locatie. Nino De Koepelkerk in Renswoude. Bas Wel heb ik aan Tom de opnameman gevraagd of het zo veel mogelijk kan klin- ken als een live-uitvoering. Nino De tijd vloog voorbij. We begonnen s morgens om tien uur en om drie uur wa- ren we klaar. Bas Of was het vier uur Nino Nee drie uur want om vijf uur waren we klaar met de fotoshoot. Bas En het filmpje. Nino Het was een leuke ervaring. Bas Helemaal mee eens. Als ik nog eens een verteller nodig heb weet ik je te vin- den. 74