Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
23 Voor mij hangt de betekenis van een podium af van wat er op dat podium gebeurt. Als ik aan een jazzpodium denk zie ik het Bimhuis voor me waar ik op jonge leeftijd kennis maakte met muziek die ik vreemd vond en in die tijd zelf nooit zou hebben opgezet. Door de inspirerende entourage stond ik ervoor open en genoot ik van de nieu- we muziek die ter plekke ontstond in de interactie tussen muzikanten en publiek. Bij een echt concertpodium denk ik toch aan de Grote Zaal van het Concertgebouw. Ik was zestien toen ik daar met het NJO zou optreden. Tussen de repetities door glipte ik in mijn eentje met mijn viool het podium op liep naar de plaats van de solist zette mijn viool aan mijn kin en streek de eerste passages van het vioolconcert van Mendelssohn. Ik kan nog steeds niet beschrijven hoe in- drukwekkend het was om vanaf het podium die enorme zaal in te kijken terwijl ik mijn laatste noten door de ruimte hoorde wegebben. De tijd schrijdt voort de maatschappij verandert en de rol van muziek verandert mee en daarmee ook de rol van het podium. Ik heb grote bewondering voor zaalprogram- meurs van podia die in deze tijd durven blijven vernieu- wen zoals bijvoorbeeld Susanne Lammers van de Stads- gehoorzaal in Leiden. Dat brengt mij bij mijn favoriete podium Splendor in Amsterdam. Een initiatief van vijftig topmusici die samen met hun eigen publiek een podium hebben gecreerd dat staat voor zoals ze het zelf om- schrijven een ontmoetingsplek een club een werkplek een muzikaal laboratorium en nog veel meer www.splendoramsterdam.com Muzikaal laboratorium FRITSSCHUTTE collectiebeheer