Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
ik dat je niet kunt blijven aanmodderen. Ook al ben je jong en succesvol als je op het podium wilt staan moet je plannen maken. Lot in eigen hand Een ander inzicht daagde toen ik rondliep met ideen voor een cd. Ik wilde klassieke muziek opnemen die was benvloed door Hongaarse volksmuziek. Ik kon er mee te- recht bij Channel Classics. In dezelfde tijd werd ik met pianist Yuri van Nieuwkerk ge- selecteerd voor de Dutch Classical Talent Award. Daaruit vloeide een stappenplan voort en opeens had ik een project. Ik nam het lot in eigen hand en dat werd min of meer mijn redding. Ik ging Hongaarse mu- ziek leren van zigeuners Les krijgen van mensen die Bartk misschien nog hadden gekend De laatste jaren is er veel veranderd. Ik merk dat mensen op sleutelposities me steunen bijvoorbeeld door mijn naam te noemen in het buitenland. Dat is gewel- dig maar het geeft me ook het gevoel dat ik extra hard moet werken.Gelukkig voel ik me op mn best wanneer ik in de weer ben met muziek ik vind het vreselijk als ik van mezelf een dag vrij moet nemen. Het solistschap komt steeds prominenter bovendrijven. Kennelijk had ik tijd nodig om het gevoel te krijgen dat ik het verdien. Dat ik iets te vertellen heb en drom als solist voor een orkest mag staan. Ik vond een management dat me helpt op een manier die bij me past. Samen bespreken we waar ik van droom op welk podium ik wil staan en met welke dirigent. Ook pra- ten we over de muziek die ik graag wil spe- len. Stukken waarvan ik denk daarin maak ik het verschil.Ik wil wel het gevoel hebben dat het nut heeft wat ik doe. Van het podium af In september maakte ik een tournee met het Noord Nederlands Orkest. Ik speelde Mozarts Vijfde vioolconcert nadat ik me heel de zomer had ondergedompeld in kamermuziek.Ik vond het opeens zo apart werken met een dirigent samen buigen voor een publiek dat op afstand blijft. Ie- dereen verklaart me voor gek maar ik droom ervan het Vioolconcert van Brahms zonder dirigent te spelen. Dan kunnen de orkestmusici en ik ng beter op elkaar re- ageren. Het publiek komt er in een halve cirkel omheen zitten zodat we iedereen de muziek in kunnen trekken. Mijn ideaal is om het podium af te komen. De Kleine Zaal van het Concertgebouw heb ik eens laten verbouwen tot Hongaars restaurant. Stoelenrijen eruit caftafeltjes erin zelfs op het podium. Er kwamen ook Hongaarse zigeuners spelen. Naast grote concerten geef ik veel re- citals en soloconcertjes waarbij ik het publiek vertel over de muziek. Stukken van Szymanowski en Ysae bijvoorbeeld prachtig maar onbekend repertoire waar- in ik de luisteraars kan onderdompelen. Ik merk dat ik ze daar een groot plezier mee doe dat geeft een ontzettende kick. Weet je wat ik ook heerlijk vind Kerkjes in the middle of nowhere. Het publiek dat er- opaf komt kijkt soms wekenlang uit naar zon concert dan kun je samen iets moois op touw zetten. Rosanne Philippens 29 Rosanne Philippens begon met vioolspelen toen ze drie jaar was. Vanaf haar elfde kreeg ze les van vioolpedagoog Coosje Wijzenbeek. Ze voltooide haar bachelorstudie bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag summa cum laude. Ook haar master- studie bij Ulf Wallin aan de Hanns Eisler Akademie in Berlijn bekroonde ze met de hoogst mogelijke punten. In 2009 won ze het Nationaal Vioolconcours Oskar Back in 2014 schreef ze het concours van Freiburg op haar naam. Ze treedt op met dirigenten als Xian Zhang en Yannick Nzet-Sguin en speelt kamermuziek met o.a. Guy Braunstein en Nicolas Altstaedt. Sinds kort bespeelt Rosanne Philippens de Barrere Stradivarius uit 1727 een bruikleen van het Elise Mathilde Fonds het instrument waarop Janine Jansen vijftien jaar gespeeld heeft. Op haar twaalfde leende Rosanne haar eerste viool van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Na deze Uebel kreeg ze de Bergonzi ex Herman Krebbers in bruikleen. 18 NMF MAGAZINE 2016