Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
en vele lokale variaties zagen het daglicht. Er zijn helaas nog weinig violones over uit deze tijd en de instrumenten die er zijn werden vaak in de loop van de tijd omgebouwd tot contrabassen. Nu worden de meeste violones gebouwd aan de hand van een klein aantal overgebleven instrumenten en worden schilderijen uit de baroktijd gebruikt als bron van informatie. Als docent op het Koninklijk Conservatorium in De Haag heb ik een fijne collega op de afdeling Oude Muziek. Maggie Urquhart is een gerespecteerd violone-speelster en zij heeft mij geadviseerd in het vinden van de juiste violone en bouwer. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de Nederlandse bouwer Gesina Liedmeier. Zij bouwt een grote diversiteitaanhistorischestrijkinstrumentenenspeeltzelf ookviolone. Samen met haar zijn we momenteel op zoek naar het juiste type voor mijn spel. Binnenkort gaan we naar een museum in Parijs om daar het instrument te bezichtigen waarvan wij denken dat die het meeste aansluit bij onze wensen. Hopelijk mogen we er ook even op spelen. Daarna zal begonnen worden met de zoektocht naar het juiste hout en dan kan eindelijk begonnen worden met de bouw. Nog zeker een jaar geduld moet ik hebben. Maar dan hoop ik ook echt het instrument te hebben dat mij de mogelijkheden geeft om de muziek te spelen die ik wil. Met dank aan het NMF MarcoBorggreve