Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
DOOR TONY OVERWATER Contrabas speel ik al 30 jaar. Ik heb een mooie oude Franse bas en wil nooit meer een andere. Het instrument verveelt nooit. Toch zocht ik al jaren naar iets wat de contrabas mij niet bood. Een bepaalde lichtheid en wendbaarheid. Tijdens mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag woonde ik in een huis met louter barokstudenten. Ik raakte bevriend met een Braziliaanse viola da gambaspeler en we speelden vaak samen.Barokmuziekimprovisatie. Ik vond de viola da gamba het mooiste instrument dat ik kende op de contrabas na natuurlijk. Het bracht alles samen lichtheid melodie akkoorden. Nadat ik in 2002 de Boy Edgar prijs kreeg uitgereikt heb ik mijn prijzengeld besteed aan een viola da gamba. Eindelijk kon ik die droom verwezenlijken. Alleen die snaren waren zo dun en waar was het mooie laag van de contrabas Na een paar maanden studie liet ik het instrument steeds vaker links liggen. Drie jaar geleden begon mijn samenwerking met pianist Rembrandt Frerichs en drummer Vinsent Planjer. In hen vond ik dezelfde passie voor barok en Arabische muziek naast onze gedeelde jazzachtergrond. Na een aantal concerten met barokmusici en musici uit het Midden Oosten was n ding duidelijk de piano was niet het geschikte instrument. Via het NMF werd voor Rembrandt een fortepiano gebouwd. Dit gaf de muziek een nieuwe wending en alles viel op zijn plaats. Bijna alles. Nu was de contrabas de olifant in de porseleinkast. En pas toen na bijna 30 jaar contrabas te hebben gespeeld hoorde ik over de violone. De contrabasversie van de viola da gamba-familie. Ik mocht op een aantal instrumenten spelen van collegas uit de barok en ik was gelijk verkocht. Ik kocht een in China gebouwde violone. Een fijn studie-instrument maar na een paar maanden raakte ik al aan de grenzen van de mogelijkheden van het instrument. Ik miste de kwaliteit de diepte en het karakter van mijn antieke contrabas. Daarmee begon de zoektocht waar ik nu nog midden in zit en die ik samen met het NMF mag maken. De violone is geen duidelijk omlijnd instrument. Eigenlijk is het een verzamelnaam voor alle lage strijkinstrumenten uit de 16de en 17de eeuw.Alle muziekinstrumenten waren toen nog volop in ontwikkeling Historisch instrument voor jazz-musicus Op zoek naar de violone De contrabas was de olifant in de porseleinkast.