Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
WINTERBULLETIN Presentatieconcerten verder in dit nummer giant harp op zoek naar de violone de Wim Dik-cello vindt bespeelster pianomarathon felicitaties cd-concert Frederieke Saeijs NMF WinterQuiz NOVEMBER 2015 Als ik dit schrijf liggen onze jaarlijkse Presentatieconcerten alweer ruim een week achter ons. Ik hoop dat u net zo genoten heeft als ik. Het is ongelofelijk inspirerend om onze musici zo hartstochtelijk en kwalitatief hoogstaand muziek te zien maken. Het is ongelofelijk inspirerend om zoveel vrienden van het NMF bij elkaar te zien. En het is ongelofelijk inspirerend om samen met mijn collegas zulke concerten te mogen bedenken en te realiseren. Dit gezegd hebbende realiseer ik me dat we dit jaar bijna 200 mensen die ook graag hadden willen komen geen kaarten hebben kunnen geven. Eenvoudigweg omdat de concerten in Amsterdam en Delft vol waren. Dat spijt ons natuurlijk zeer maar er is nu eenmaal een grens aan het aantal kaartjes dat beschikbaar is.Deze pechvogels hebben inmiddels echter allemaal het aanbod gekregen het NMF- concert met Frederieke Saeijs in de Waalse Kerk te Amsterdam op woensdag 25 november met korting bij te wonen. Wellicht is dit een kleine pleister op de wonde... NationaalMuziekinstrumentenFonds Als musicus moet je werkelijk alles op alles zetten om een sterke positie in het rijke Nederlandse muziekleven en de internationaal concurrerende markt te verwerven. Ook al heb je talent doorzettingsvermogen en een goede begeleiding dat is niet voldoende. Ook het bespelen van een kwalitatief goed instrument is cruciaal terwijl het daar nu juist vaak aan ontbreekt. Puur vanwege de hoge prijzen. Het NMF stelt tegen een geringe vergoeding hoogwaardige instrumenten ter beschikking aan honderden musici professionals en studenten. Zodat deze musici zich optimaal in hun carrire kunnen ontwikkelen. Met de hulp van velen heeft het NMF in de afgelopen 27 jaar al heel veel musici kunnen helpen Aantal musici met een NMF- instrument op dit moment 421 Voorwoord Heeft u ook zo genoten NationaalMuziekinstrumentenFonds Als musicus moet je werkelijk alles op alles zetten om een sterke positie in het rijke Nederlandse muziekleven en de internationaal concurrerende markt te verwerven. Ook al heb je talent doorzettingsvermogen en een goede begeleiding dat is niet voldoende. Ook het bespelen van een kwalitatief goed instrument is cruciaal terwijl het daar nu juist vaak aan ontbreekt. Puur vanwege de hoge prijzen. Het NMF stelt tegen een geringe vergoeding hoogwaardige instrumenten ter beschikking aan honderden musici professionals en studenten. Zodat deze musici zich optimaal in hun carrire kunnen ontwikkelen. Met de hulp van velen heeft het NMF in de afgelopen 27 jaar al heel veel musici kunnen helpen Aantal musici met een NMF- instrument op dit moment 399 Voor iedereen die de concerten gemist heeft en volgend jaar wel verzekerdwilzijnvaneenkaartjewijsikueropdatbijdekaartverdeling donateurs met een akte voorrang hebben boven gewone donateurs. Aangezien het afsluiten van een akte u financieel voordeel biedt en ons financile zekerheid en bovendien heel gemakkelijk is is het wellicht de moeite waard dat te overwegen. Kijkt u verderop in dit bulletin voor meer informatie over het afsluiten van een akte. Ik help u graag om u over de streep te trekken mocht dat nodig zijn... Met hartelijke groet en graag tot ziens bij een volgend concert Marcel Schopman directeur Het is ongelofelijk inspirerend om zoveel vrienden van het NMF bij elkaar te zien. Indrukwekkend strijktrio in de NedPho-koepel in Amsterdam. JesseKraalNMF FritsSchutteNMF DOOR FRITS SCHUTTE Het is mei 2015. Davide en Giorgio zijn onze gastheren in een modern ingericht restaurant in het oude centrum van Saluzzo in Itali. De dag erop zullen we elkaar weer zien maar dan gaat het om zakelijke aspecten in de harpfabriek van Salvi. Vanavond is het een kennismaking. Remy van Kesteren en zijn vriendin zijn ook aanwezig. Opvallend genoeg komt het werk vrijwel geen moment aan de orde. In Itali kun je eindeloos over eten en drinken praten en dat doen we dan ook. We zitten in de wijnstreek van de Barolo Nebbiolo Barbaresco... We lachen om mijn beeldende omschrijving van venkel om erachter te komen hoe dat in het Italiaans heet.Als Giorgio opeens finocchio uitroept zijn we er blijkbaar uit. Ik merk dat ik deze onzakelijke kennismaking erg prettig vind. Ik ben hier in Itali om samen met Remy van Kesteren de mogelijkheid te onderzoeken om door de firma Salvi een groter model harp te laten bouwen. Ik wil weten wat de belangen van Salvi hierin zijn hoe professioneel ze het zullen aanpakken en in hoeverre ze het wilde idee van Remy serieus nemen. De mannen van Salvi zullen hetzelfde willen weten van mij als vertegenwoordiger van het NMF. Betrouwbaarheid professionaliteit en betrokkenheid zijn dus belangrijke themas. Juist doordat Giorgio en Davide het gesprek zelf niet sturen in de richting van het project krijgen wij de kans om te vragen hoe zij bij Salvi terecht zijn gekomen en wat hen drijft. We komen uit bij gedeelde passies van muziek talent vakmanschap schoonheid etc. Die bevlogenheid brengt ons uiteindelijk toch nog tot een lang gesprek over de wondere wereld van de harpen. Zonder ons erop te hebben hoeven richten zijn de drie belangrijkste themas glashelder aan de orde gekomen. De volgende dag hebben we verschillende meetings en een uitgebreide bezichtiging in de indrukwekkende fabriek van Salvi. De perfect Engels sprekende werknemers tonen ons vol trots waartoe ze instaatzijndankzijrecentverworvenextreemgeavanceerdesoftware. Ze leiden ons langs alle details van het productieproces en we zien Bezoek aan Salvi in Itali Een Giant Harp voor Remy In Itali kun je eindeloos over eten en drinken praten en dat doen we dan ook. de baanbrekende innovaties die Salvi heeft doorgevoerd. Ook al zitten we allemaal nog in de fase van verkennen en onderzoeken vertrekken Remy en ik aan het eind van de dag in de overtuiging dat Salvi de ideale partner is om dit gedurfde project mee aan te gaan. Remy van Kesteren lanceerde vier jaar geleden het plan om een grotere harp te laten bouwen en vond uiteindelijk gehoor bij het gerenommeerde Italiaanse familiebedrijf Salvi. Zij zijn bereid het traject in te gaan dat ongeveer twee jaar in beslag zal nemen en waarvan ze ook de ontwikkelkosten zullen dragen. Over ongeveer een jaar zullen de eerste prototypes klaar zijn. Als de bouw van de Giant Harp technisch mogelijk blijkt zal naar verwachting in 2017 het definitieve kostbare instrument klaar zijn. Remy zal niet zelf in staat zijn om dat instrument aan te kopen en heeft daarom bij het NMF een aanvraag ingediend in de hoop dat wij de definitieve harp kunnen aankopenwaarna Remy hem in bruikleen zou krijgen. Het NMF staat hiervoor open en zal het traject op de voet volgen en daarvan tussentijds verslag doen. Wordt vervolgd MarcoBorggreve MartenRoot DOOR MARCEL SCHOPMAN Vindt u het ook zon gedoezon schenkingsakte ten behoeve van een goeddoelafsluitenSchenktuooklievergewooneenbedragineens zodat u voor uw gevoel nergens aan vastzit Het is een gedachte die mezelf ook wel bekruipt als ik weer een bedelbrief van een of ander fonds lees. En toch ondanks dit gevoel weet ik dat schenken per akte eigenlijk alleen maar voordelen heeft. Want je gunt het goede doel het beste en wilt daarom best een bedrag schenken. Maar het is natuurlijk wel meegenomen als een deel van die schenking feitelijk door de overheid betaald wordt en weer bij de gulle gever terugkomt. Dat is wat er bij een schenking met akte gebeurt. Gewoon schenken is vaak niet aftrekbaar Bij velen leeft het idee dat een schenking aan een zogenaamd ANBI goedgekeurde stichting aftrekbaar voor de belasting is. In theorie is dat ook wel zo maar in de praktijk is dat meestal niet het geval. Dat komt omdat er voor aftrek een ondergrens en bovengrens is. In verreweg de meeste gevallen wordt die ondergrens nooit gehaald wat betekent dat helemaal niets van de schenking kan worden afgetrokken. Schenking per akte levert u geld op Bij een schenking per akte krijgt u wl geld terug en zelfs behoorlijk wat Want hierbij gelden geen drempels en u kunt afhankelijk van het belastingtarief waarin u valt tot 52 van uw schenking terug krijgen. Voor de jaren tot en met 2017 is de aftrek zelfs nog hoger namelijk tot 65 van uw schenking. Dat klinkt te mooi om waar te zijn maar dat is het toch echt Geld terug en toch geen gedoe Schenken per akte gedoe Wel nee. Sinds dit jaar mag elk Goed Doel zelf zijn aktes opmaken. U belt of schrijft ons en binnen enkele dagen heeft u een akte in huis. Ondertekenen terugsturen klaar Niets geen gedoe. Doe uzelf en het NMF een plezier en sluit nog voor het einde van dit jaar een akte af. Het biedt u maximaal voordeel en geeft ons de garantie een aantal jaar van uw steun te mogen genieten. Waar we u dat spreekt vanzelf buitengewoon dankbaar voor zijn. Vragen of opmerkingen u kunt mij altijd bellen of schrijven. Ik sta u graag te woord Bedelbrief Schenken per akte wat een gedoe Florianne heeft al een aantal concerten gegeven op de Wim Dik-cello. DOOR GEERTJE VAN DER LINDEN Afgelopen zomer werd Florianne Remme 15 uitgenodigd op het NMF-kantoor om enkele beschikbare cellos uit te proberen. Sinds augustus is zij de trotse bespeelster van de Wim Dik-cello. Florianne Het waren allemaal prachtige instrumenten maar de Wim Dik- cello vond ik eigenlijk meteen de allermooiste. De ruime klank viel me gelijk op. De cello heeft in de bas een grote warme klank en in de hoogte is hij helder. Je kunt er prachtig op zingen. En hij ziet er natuurlijk ook ontzettend mooi uit De cello is in 2014 gebouwd in Amsterdam door Gudrun Kremeier. Zij is genspireerd door de Italiaanse vioolbouwer Matteo Goffriller 1659-1742 Als vioolbouwer kijk je terug op een geschiedenis van meer dan driehonderd jaar. Mijn motivatie is dus niet om het wiel opnieuw uit te vinden want dat is er al lang. Ik was op zoek naar een passend model dat moest voldoen aan mijn opvatting van akoestiek speelcomfort esthetiek en moest passen in mijn stijl van werken. Toen ik op de Amsterdamse Cellobinnale van 2008 de cellist Colin Carr met zijn Goffriller ontmoette was meteen duidelijk dat dit mijn toekomstige cellomodel zou worden. Het NMF heeft de cello aangekocht ter ere van en vernoemd naar prof. ir. Wim Dik die in juni jl. afscheid nam als bestuursvoorzitter. De cellodocente van het jong talent Florianne Lucia Swarts vindt dat de cello in zeer goede handen is Ik ken Gudrun al heel lang en ik weet dat zij altijd met hart en ziel aan iets werkt en steeds blijft zoeken naar nog beter. Ze houdt van haar vak en mooie instrumenten. Zo is ze altijd lyrisch over mijn Rombouts-cello en blijft zij ook meedenken over eventuele verbeteringen. Dat Gudrun met haar passie en kundigheid zoiets moois heeft gebouwd verbaast mij niet. Haar prachtige cello waar Florianne nu op speelt klinkt heel warm helder draagt erg goed en ziet er robuust uit.Florianne is een heel bijzondere celliste en daarom is het geweldig dat zij op dit topinstrument mag spelen. Instrument en bespeler verdienen elkaar We hopen dat Florianne veel plezier beleeft aan de Wim Dik-cello Het zal uiteraard nog wat tijd kosten om de cello goed te leren kennen. Florianne Ik heb al verschillende stukken op de cello gespeeld en uitgevoerd waardoor ik de vele mogelijkheden van de cello al een beetje heb kunnen uitproberen.Ook ben ik vorige maand naar Zwitserland geweest met andere jong talent leerlingen uit Den Haag. We speelden een kwintet van Brands-Buys een Nederlandse componist.Ik vind dat de cello zich heel mooi mengt in een ensemble. Het is een heel veelzijdig instrument en ik ben ontzettend blij dat ik als eerste op deze prachtige cello mag spelen Ik ben heel benieuwd hoe de cello zich samen met mij zal gaan ontwikkelen. Meteen het allermooiste Wim Dik-cello vindt bespeelster MartenRoot StevenHeybroek DOOR MANON VEENENDAAL Nieuwe initiatieven Bij de Presentatieconcerten refereerde ik aan de geweldige initia tieven van musici tegenwoordig zoals Splendor en LUDWIG. In mijn opinie hoort het Concertgemaal daar ook bij. Het zijn initiatieven van musici ondernemers en makers die verder denken dan alleen maar het ambacht. Ze bezitten een vorm van cultureel ondernemerschap die mij wel bevalt. Ze weten publiek op andere manieren voor zich te winnen en aan zich te binden wat heel belangrijk vervolgens niet ten koste gaat van hun artistieke kwaliteiten. De geschiedenis van de vleugel Het Concertgemaal was op 18 oktober gastheer van elf talentvolle pianisten die met een gevarieerd programma en toelichting een zeven uur durende Pianomarathon verzorgden. Het publiek werd uitgenodigd om de hele marathon te lopen maar een halve mocht ook. De Pianomarathon nam mij mee naar vroegere tijden wanneer mijnmoedersavondspianostudeerdeenikinmijnbedlagteluisteren naar allerlei moments musicaux sonates en inventionen. Hoogtepunt bij de Pianomarathon was voor mij de muzikale spreekbeurt die Frank Bonarius gaf samen met pianiste Mariana Izman die thuis een prachtige Steinway uit de collectie van het NMF heeft staan. Frank en Mariana namen ons mee op reis door de geschiedenis van de vleugel. Van Erard via Blthner en Bechstein naar Steinway Sons. Wist u dat elke toets 100 onderdelen bevat Een vleugel heeft 88 toetsen dus reken maar uit hoeveel onderdelen Ik vind het een wonder. Het NMF en het Concertgemaal Het NMF en het Concertgemaal hebben sinds een jaar een samenwerking doordat het NMF een prachtige Steinway-vleugel Hamburg 1909 in bruikleen heeft gegeven aan het Concertgemaal. De vleugel wordt gebruikt bij de concerten maar er wordt ook op gestudeerd door pianisten uit de omgeving.We hopen dat de vleugel zo kan bijdragen aan inspiratievol studeren en werken. En misschien leuk om te weten de vleugel vormt het decor bij een nieuwe video met de gebroedersArthur en LucasJussen ter promotie van hun laatste cd Op onze website hebben wij een link naar een preview van dat filmpje geplaatst www.muziekinstrumentenfonds.nl. Samenwerking met het Concertgemaal Een 7 uur durende Pianomarathon op onze Steinway-vleugel Arthur en Lucas Jussen nemen een promotiefilm op in het Concertgemaal. Ze waren erg blij met de klank van de NMF-vleugel. JeroenvanDalen DOOR TONY OVERWATER Contrabas speel ik al 30 jaar. Ik heb een mooie oude Franse bas en wil nooit meer een andere. Het instrument verveelt nooit. Toch zocht ik al jaren naar iets wat de contrabas mij niet bood. Een bepaalde lichtheid en wendbaarheid. Tijdens mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag woonde ik in een huis met louter barokstudenten. Ik raakte bevriend met een Braziliaanse viola da gambaspeler en we speelden vaak samen.Barokmuziekimprovisatie. Ik vond de viola da gamba het mooiste instrument dat ik kende op de contrabas na natuurlijk. Het bracht alles samen lichtheid melodie akkoorden. Nadat ik in 2002 de Boy Edgar prijs kreeg uitgereikt heb ik mijn prijzengeld besteed aan een viola da gamba. Eindelijk kon ik die droom verwezenlijken. Alleen die snaren waren zo dun en waar was het mooie laag van de contrabas Na een paar maanden studie liet ik het instrument steeds vaker links liggen. Drie jaar geleden begon mijn samenwerking met pianist Rembrandt Frerichs en drummer Vinsent Planjer. In hen vond ik dezelfde passie voor barok en Arabische muziek naast onze gedeelde jazzachtergrond. Na een aantal concerten met barokmusici en musici uit het Midden Oosten was n ding duidelijk de piano was niet het geschikte instrument. Via het NMF werd voor Rembrandt een fortepiano gebouwd. Dit gaf de muziek een nieuwe wending en alles viel op zijn plaats. Bijna alles. Nu was de contrabas de olifant in de porseleinkast. En pas toen na bijna 30 jaar contrabas te hebben gespeeld hoorde ik over de violone. De contrabasversie van de viola da gamba-familie. Ik mocht op een aantal instrumenten spelen van collegas uit de barok en ik was gelijk verkocht. Ik kocht een in China gebouwde violone. Een fijn studie-instrument maar na een paar maanden raakte ik al aan de grenzen van de mogelijkheden van het instrument. Ik miste de kwaliteit de diepte en het karakter van mijn antieke contrabas. Daarmee begon de zoektocht waar ik nu nog midden in zit en die ik samen met het NMF mag maken. De violone is geen duidelijk omlijnd instrument. Eigenlijk is het een verzamelnaam voor alle lage strijkinstrumenten uit de 16de en 17de eeuw.Alle muziekinstrumenten waren toen nog volop in ontwikkeling Historisch instrument voor jazz-musicus Op zoek naar de violone De contrabas was de olifant in de porseleinkast. en vele lokale variaties zagen het daglicht. Er zijn helaas nog weinig violones over uit deze tijd en de instrumenten die er zijn werden vaak in de loop van de tijd omgebouwd tot contrabassen. Nu worden de meeste violones gebouwd aan de hand van een klein aantal overgebleven instrumenten en worden schilderijen uit de baroktijd gebruikt als bron van informatie. Als docent op het Koninklijk Conservatorium in De Haag heb ik een fijne collega op de afdeling Oude Muziek. Maggie Urquhart is een gerespecteerd violone-speelster en zij heeft mij geadviseerd in het vinden van de juiste violone en bouwer. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de Nederlandse bouwer Gesina Liedmeier. Zij bouwt een grote diversiteitaanhistorischestrijkinstrumentenenspeeltzelf ookviolone. Samen met haar zijn we momenteel op zoek naar het juiste type voor mijn spel. Binnenkort gaan we naar een museum in Parijs om daar het instrument te bezichtigen waarvan wij denken dat die het meeste aansluit bij onze wensen. Hopelijk mogen we er ook even op spelen. Daarna zal begonnen worden met de zoektocht naar het juiste hout en dan kan eindelijk begonnen worden met de bouw. Nog zeker een jaar geduld moet ik hebben. Maar dan hoop ik ook echt het instrument te hebben dat mij de mogelijkheden geeft om de muziek te spelen die ik wil. Met dank aan het NMF MarcoBorggreve DOOR LENNART VAN DER SMAN De vele aanmeldingen voor de Presentatieconcerten die sinds juli binnenstroomden getuigen ervan dat onze donateurs en vrienden blindelings uitkijken naar een feestelijke avond zonder te weten wat hen muzikaal te wachten staat. Eerlijk gezegd wisten wij toen ook nog niet wat wij u dit jaar gingen voorschotelen. Hopelijk hebben wij u er dit jaar weer van weten te overtuigen dat het NMF talentvolle musici ondersteunt dat zij prachtige instrumenten bespelen en dat wij u daar ontzettend dankbaar voor zijn. In drie steden Delft Zwolle en Amsterdam zochten wij u en uw introducs op om dat kenbaar te maken. De reden dat wij het muzikale programma zelf ook pas vrij laat wisten was omdat wij de artistieke organisatie uit handen hebben gegeven. Aan enkele topmusici gaven wij namelijk Carte Blanche zij kregen de kans zelf een deel van een programma samen te stellen. Met strenge eisen weliswaar kwaliteit jong talent variteit feestelijk... Uit de inzendingen kozen wij twee inspirerende en gepassioneerde violisten Bas Treub 28 en Amarins Wierdsma 24 beiden met nu al een indrukwekkend cv. Niet alleen was het repertoire een genot Bach Prokofjev en Brahms bijvoorbeeld maar ook de bevlogenheid en kwaliteit straalden er vanaf. Voor musici en publiek drie geslaagde en sfeervolle feestjes. Twee curiosa zullen het publiek zker zijn bijgebleven de elfjarige enthousiaste voorlezer Nino Pen die het verhaal van Ferdinand de Stier vertolkte en de betoverende zagiste Annette Scholten. Voldeed dit een beetje aan uw verwachtingen We horen het graag. Op de achterkant van dit bulletin ziet u hoe u ons kunt bereiken. Intussen beraden wij ons over de invulling van de Presentatieconcerten 2016. Maar ook dan houden we het programma geheim tot n minuut voor aanvang. Inspiratie passie Toptalenten presenteren zich bij jaarlijkse Presentatieconcerten Aan enkele topmusici gaven wij namelijk Carte Blanche. NicLimper JesseKraalNMF Violist Bas Treub kreeg Carte Blanche tijdens de Presentatieconcerten 2015. Hij heeft een viool van Emile Germain uit 1891 in bruikleen van het NMF. JesseKraalNMF Violiste Amarins Wierdsma kreeg ook Carte Blanche. Ze heeft een Landolfi-viool uit 1755 in bruikleen van het NMF. Steun en toeverlaat De viool waar Amarins Wierdsma sinds 2011 op speelt een viool gebouwd in Milaan in 1755 door Carlo Ferdinando Landolfi is een geschenkvanElskatHoen.Zenamditbesluittoendediagnosewerd gesteld dat ze nog slechts enkele maanden te leven zou hebben. Ze wilde de zekerheid hebben dat de viool die oorspronkelijk aan haar moeder toebehoorde goed terecht zou komen. En daarbij had ze het NMF als bestemming gekozen. DebroervanElskaDavidtHoendiezichnogsteedszeerbetrokken toont bij de viool en het NMF kan zich nog levendig herinneren wat de viool voor zijn moeder en zijn zus betekende. Elskas peuterjaren speelden zich af in een Japans interneringskamp. Haar moeder had naast de tweejarige Elska alleen een boek en de viool mee kunnen nemen de bezittingen die haar het meest dierbaar waren. De moeder heeft de viool tijdens de jaren in het kamp altijd bespeeld. Onder de onvoorstelbare omstandigheden was de Carlo Landolfi haar steun en toeverlaat geweest. Iedereen zal zich kunnen indenken dat dit instrument een cruciale rol heeft gespeeld in het leven van Elskas moeder en daardoor ook van grote waarde is geweest voor Elska zelf. Solo-cellisten Michael Mller die in Brahms strijksextet de eerste cellist was bespeelt een cello gebouwd door Gennaro Gagliano in Napels 1734. Het NMF kon deze bijzondere cello drie jaar na de oprichting aankopen uit de collectie Rntgen. De cello was sinds 1914 in bezit geweest van de familie Rntgen en werd bespeeld door Engelbert Rntgen solo-cellist van de Metropolitan Opera Orchestra in New York en later door diens halfbroer Edvard Rntgen plaatsvervangend solo-cellist van het Residentie Orkest. Het instrument werd in 1992 door het NMF in bruikleen gegeven aan Cecilia van Hoof tevens plaatsvervangend solo-celliste van het Residentie Orkest. Sinds 2000 is de cello in handen van Michal Mller.Hij is op zijn beurt solo-cellist van de Radio Kamer Philharmonie en was lid van het vermaarde Prknyi Quartet. Zo is de Gagliano van twee solo-cellisten van de familie Rntgen naar twee solo-cellisten van het NMF gegaan. Kleinzoon van de beroemde componist pianist dirigent pedagoog en concertorganisator Julius Rntgen sr. 1855-1932 en zoon van de cellist Edvard Rntgen is Julius jr. een goede NMF-vriend en vaste gast van de Presentatieconcerten. Om de Gagliano-cello dit jaar van zo dichtbij weer te mogen horen was voor hem een ontroerend moment. Presentatieconcerten 2015 Verhalen achter de instrumenten Zagiste Annette Scholten vertolkte samen met NMF-musici de Song of the Birds van Pablo Casals. DirkRietveld JesseKraalNMF Pieter Moerenhout richtte alweer 28 jaar geleden het NMF dat toen nog Strijkinstrumentenfonds heette op. Tot een paar jaar geleden was Pieter zelfs nog zeer actief in de Instrumentencommissie. Oprichter Pieter Moerenhout en zijn echtgenote Gr zijn ook nu nog betrokken bij het NMF en zodoende gaan Frits en Marcel wel eens bij hen op de koffie. Deze keer nam Marcel drie anderen van zijn collegas mee Lennart Geertje en Manon. Die spelen toevallig alledrie cello. Samen verrasten de drie cellisten van het NMF Pieter en Gr met een priv-miniconcertje in hun nieuwe huis. Totaal onverwacht en zeer geslaagd. Geertjes dochtertje Fenne was ook van de partij. Zij zat prinsesheerlijk tussen een tamelijk beduusde Gr en Pieter Moerenhout in tijdens het miniconcert. Verrassing Concert voor NMF-oprichter Pieter Moerenhout MarcoBorggreve Datum 25 november 2015 2015 uur Locatie Waalse Kerk Walenpleintje 159 1012 JZ Amsterdam Toegang 15- inclusief gesigneerde cd Bestel kaarten via reserveringmuziekinstrumentenfonds.nl Graag nodig ik u uit voor mijn speciale CD-Presentatieconcert. De prachtige Ex-Reine Elisabeth-viool die ik in bruikleen heb van het NMF heeft me genspireerd de zes solosonates van Eugne Ysae op te nemen. De eerste exemplaren van deze CD overhandig ik graag aan u. Koningin Elisabeth van Belgi doneerde de bijzondere viool gebouwd door Pietro Guarneri II Veneti 1725 aan de Belgische vioolvirtuoos Carlo van Neste. Aangezien zowel Koningin Elisabeth als Carlo van Neste vioolles kregen van Ysae is bij dezen de cirkel rond. U bent van harte welkom dit inspirerende concert bij te wonen waarin ik naast enkele solosonates van Ysae ook de sonate van Csar Franck zal vertolken samen met pianiste Nino Gvetadze. Graag ontmoet ik u na afloop onder het genot van een hapje en een drankje met een Belgisch tintje. Lieve groet Frederieke Bestel kaarten CD-Presentatieconcert Frederieke Saeijs Ysae fotosMarcelSchopman DOOR MANON VEENENDAAL Lessen uit het verleden Nog in de ban van de Presentatieconcerten kijken we terug op een heelmooieweekmetdriesuccesvolleconcertenindrieelkopzichzelf staande bijzondere zalen met fan-tas-tische musici Terugblikken is altijd goed vooral om van te leren. Wat hebben we gedaan Hebben we dat goed gedaan Hoe kan het beter Het NMF streeft immers naar kwaliteit. We zijn nooit tevreden met een 8. Ook niet met een 9. We willen naar een 10. Ik kan er niet minder van maken. Kritisch zijn en blijven Als fondsenwervende instelling stellen wij onszelf kritische vragen. Zijn we niet te bescheiden geweest in de fondsenwerving Of misschien juist te agressief Immers cest le ton qui fait la musique. Zijn we wel duidelijk genoeg geweest in onze boodschap hoe belangrijk het is dat musici een kwalitatief goed instrument nodig hebben Hoe kunnen we dit verhaal nog beter vertellen laten horen en zien Hoe laten we onze achterban weten dat men veel voordeliger uit is door te schenken per akte Hoe maken we duidelijk dat we nog steeds geld nodig hebben ten behoeve van de aankoop van nieuwe instrumenten en de daarmee gepaard gaande exploitatiekosten Continue scherpte Bij het NMF werken vereist continue scherpte op wat we uitstralen wat we doen en hoe we dat doen. We zijn immers een instelling die voor bijna 90 financieel afhankelijk is van particulieren. Mensen zoals u en ik. Mensen die ons hun soms schaarse geld en soms heel veel geld toevertrouwen. Dit geld willen we optimaal en zo GOED mogelijk besteden. Heeft u vragen Bij dit bulletin heeft u een brief gekregen met de vraag of u ons wederom of extra wilt steunen. Uw bijdrage verhogen mag natuurlijk ook altijd. We zijn blij met elk bedrag hoe klein ook. Weet u niet meer hoeveel u geeft Of u nu wel donateur bent of heeft u een andere vraag Dan kunt u mij natuurlijk altijd bellen op 020 6221255. Langskomen mag ook Wikkenwegenmetenwetenzaaien en oogsten.Dat is wat we doen omdat we weten dat muzikaal talent ons nodig heeft. We hopen weer op uw steun de komende tijd. Uw geld gaat GOED Wikken wegen meten weten zaaien en oogsten MartenRoot Manon Veenendaal marketing en fondsenwerving MariekeWijntjesNMF Acanthus Kwartet Mathieu van Bellen 27 viool Met het winnen van de GrachtenfestivalPrijs 2015waarmee hij tijdens het Grachtenfestival van 2016 Artist in Residence zal zijn. Babette van den Berg 32 viool Met haar aanstelling als tweede viool bij het Residentie Orkest. Sergey Arseniev 32 viool Met zijn aanstelling als plaatsvervangend tweede concertmeester bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Bas Jongen 23 cello Giocoso String Quartet Met de Tweede Prijs de Publieksprijs en de Musica Viva Prijs bij de Melbourne International Chamber Music Competition 2015. Jos Jonker 23 viool en Bas Bartels 25 altviool Acanthus Kwartet Met hun stipendium van Het Kersjes Fonds. Diamanda Dramm 24 viool Met haar vioolbeurs van Het Kersjes Fonds. Otto Bakker 28 cello Aristos Quartet Met zijn stipendium van Het Kersjes Fonds. Dana Zemtsov 23 altviool MethaarnieuweCDRomanticMetamorphosesbijChannelClassics. Joachim Eijlander 40 cello Met zijn debuut-CD Bach Cello Suites bij Navis Classics. Jeanita Vriens 32 viool Ragazze Quartet Met haar nieuwe CD esko bij Channel Classics. Rosanne Philippens 29 viool Met haar nieuwe CD Myth Rosanne Philippens plays Szymanowski bij Channel Classics. Igor Ruhadze 46 viool Met zijn CD-box Locatelli Complete Edition bij Brilliant Classics. Frederieke Saeijs 36 viool Met haar nieuwe CD Ysae - Six Sonates for Solo Violin bij Linn Records. Talentvolle musici Het NMF feliciteert... MartenRoot MarcoBorggreve Cruquius Concert Zaterdag 14 november 2015 Aanvang 2015 uur Museum De Cruquius Cruquiusdijk 27 Cruquius Viola de Hoog cello Gabrielli Braun en Bach Kaarten www.cruquiusconcerten.nl CD-Presentatieconcert Woensdag 25 november 2015 Aanvang 2015 uur Waalse Kerk Walenpleintje 159 Amsterdam Frederieke Saeijs viool Nino Gvetadze piano Ysae en Franck Kaarten www.muziekinstrumentenfonds.nl Lustrumconcert Zaterdag 16 januari 2016 Aanvang 1430 uur Dorpskerk Hoofdstraat 15 Beetsterzwaag Brackman Trio Kaarten www.cultbee.nl Lunchconcert Donderdag 25 februari 2016 Aanvang 1230 uur Muziekgebouw aan t IJ Piet Heinkade 1 Amsterdam NMF-musici Gratis toegankelijk Koffieconcert Zondag 20 maart 2016 Aanvang 1115 uur Theater Weesp Herengracht 23 Weesp Mayu Konoe viool Takehiro Konoe altviool Kaarten www.wesopa.nl Kasteelconcert Twickel Donderdag 24 maart 2016 Aanvang 2000 uur Kasteel Twickel Twickelerlaan 7 Ambt Delden Animato Kwartet Mozart Stravinsky en Schubert Kaarten www.deldenklassiek.nl Evenementenagenda NMF WinterQuiz Beantwoord de 10 vragen en maak kans op n van de prijzen Het is bijna Kerstmis. De directeur stuurt de NMF-medewerkers elk jaar rond deze feestdagen een quiz. Vreselijk moeilijke vragen maar het leek ons leuk om u eens samen met ons de hersens te laten kraken De prijzen worden verloot onder de inzendingen met de meeste goede antwoorden. Aan de aangekruiste prijsvoorkeuren kunnen geen rechten worden verleend. Antwoorden kunnen tot en met 31 december 2015 worden ingezonden. Prijswinnaars krijgen persoonlijk bericht. Stuur in een gesloten envelop naar Nationaal Muziekinstrumenten Fonds Antwoordnummer 10638 1000 RA Amsterdam Postzegel mag hoeft niet. Vraag 1 van 10 Musici stellen soms rare eisen aan wat er wel of niet op het podium magmoet staan tijdens hun concert. Welke beroemde pianist wenste op het einde van zijn leven uitsluitend te spelen in een verduisterde zaal met n brandende schemerlamp op het podium Vraag 2 van 10 Bij welke klassieke compositie is het ge- bruikelijk dat de musici tijdens het spelen n voor n het podium verlaten zodat er ten slotte niemand meer op het podium zit en de compositie dus beindigd is Vraag 3 van 10 Deze componist schreef een cantate waarin hij zijn woede uitte over het feit dat een kat zijn favoriete huisdier had gedood. Wie is hij a en welk dier werd door de kat gedood b a b Vraag 4 van 10 Van welke componist gaat het verhaal dat hij na een nacht stappen dronken thuis kwam door zijn vrouw niet binnen werd gelaten en aan de gevolgen van een daardoor veroorzaakte longontsteking overleed Vraag 5 van 10 Welke wereldberoemde pianist verkon- digde zijn eigen dood in een persbericht wat niet waar was trad af en toe naakt op wat wel waar was gaf de wens te kennen te sterven op de verjaardag van Mozart wat ook gebeurde en maakte een nooit- uitgebrachte potentile superhit met n van de zogenaamde Drie Tenoren Vraag 6 van 10 Welke componist verwerkte dierenvoedsel in de naam van een van zijn beroemdste composities Exclusieve lunch voor 2 personen op het NMF-kantoor met de medewerkers van het NMF Het NMF op uw feest een privconcert van maximaal 2 NMF-musici CD van Dana Zemtsov Frederieke Saeijs of Rosanne Philippens Toegangskaarten 2x voor een concert uit de NMF Evenementenagenda naar keuze Ik maak het liefst kans op deze prijs Vraag 7 van 10 Welke klassieke compositie werd wereld- beroemd in Nederland door de pop- vertolking in de 70-er jaren door de zus van een nu voormalige Playboy-girl Vraag 8 van 10 Welke beroemde Italiaanse barok componist woonde ruim 20 jaar in Amsterdam aan de Prinsengracht Vraag 9 van 10 Welke componist schreef een stuk waar- van in de titel twee namen van landen voorkomen Vraag 10 van 10 Deze composities werden 250 jaar lang toegeschreven aan een Italiaanse componist maar in 1980 bleek uiteindelijk dat ze door een Nederlandse componist geschreven zijn. Hoe heet deze componist dhr.mw. voorletters naam adres postcode plaats telefoonnummer e-mailadres NMF Winter Quiz Stuur in een gesloten envelop naar Nationaal Muziekinstrumenten Fonds Antwoordnummer 10638 1000 RA Amsterdam geboortedatum www.muziekinstrumentenfonds.nl COLOFON STICHTING Nationaal Muziekinstrumenten Fonds POSTADRES BEZOEKADRES Postbus 11912 St. Annenstraat 12 1001 GX Amsterdam 1012 HE Amsterdam t 020 622 1255 e infomuziekinstrumentenfonds.nl Bank ABN AMRO IBAN NL58ABNA0555028666 KvK 41205257 Marcel Schopman directie Frits Schutte collectiebeheer Manon Veenendaal marketing en fondsenwerving Geertje van der Linden collectiebeheer Marie-Thrse Kuijkhoven officemanagement Steven Heybroek financile administratie Lennart van der Sman junior producent en bureauassistent vaste vrijwilligers Joep Jacobs Theo Laceulle Henk Slijderink Digna Schade van Westrum Z.K.H. Prins Constantijn beschermheer Mw. mr. E.H. Swaab voorzitter Prof. ir. W. Dik erevoorzitter Pieter Moerenhout oprichter ontwerp en productie concept communicatie coverfoto Violist Bas Treub en voorlezer Nino Pen tijdens het Presentatieconcert 2015 te Delft. Foto Dirk Rietveld Heeft u vragen of opmerkingen over dit bulletin Mail Manon veenendaalmuziekinstrumentenfonds.nl Dit bulletin wordt twee keer per jaar verstuurd aan NMFbegunstigers en andere relaties. Marcel Schopman Manon Veenendaal Frits Schutte Geertje van der Linden Marie-Thrse Kuijkhoven Steven Heybroek Lennart van der Sman