Mijn NMF

loginForm
 

De nieuwe... Guarnerius?

dinsdag 7 november 2017

Auteur: Lennart van der Sman

Ruim een jaar geleden had violiste Moniek de Leeuw bij hoge uitzondering de mogelijkheid haar NMF-viool aan te kopen. Ze speelde toen bijna vier jaar op een instrument dat is gebouwd door Bas Maas in 2005, een kopie naar een Cuypers uit 1801. Het NMF verkoopt zelden een instrument uit de collectie, maar in Monieks geval was er weinig bezwaar. Bij Bas Maas plaatste het NMF direct de opdracht een nieuwe viool te bouwen, zodat de collectie in samenstelling niet verandert.

In juni dit jaar kregen we bericht dat de viool klaar was. Collectiebeheerder Geertje fietste op een vrijdagochtend naar het atelier van Bas Maas om de viool op te halen. Bas werkt met zijn twee assistenten in de Amsterdamse Pijp. De werkplek was vroeger een knus sigarenwinkeltje. Het originele interieur uit 1880 past uitstekend bij z’n ‘ouderwetse’ vioolwinkel. ‘Ouderwets’, omdat de service vrijwel compleet is: nieuwbouw, verkoop, huur, restauratie en je kunt er ook gewoon terecht voor een nieuwe snaar. Alle strijkers – professionals, amateurs en kinderen – komen er graag.

Met de nieuwe aanwinst heeft Bas zichzelf overtroffen. De Cuypers-kopie van hem, die het NMF in de collectie had, is een prachtig instrument. Desondanks gaf hij aan de wens te hebben zich bij de nieuwe viool volledig te laten inspireren door het instrument van violist Ilya Grubert: een Pietro Guarneri van Venetië “ex-Wieniawski” uit 1723. Ook voor het NMF was dat een spannend vooruitzicht!

Hij deed veel onderzoek, tekende na, ploos van alles uit en moest vele beslissingen maken: welk hout, welke maten, en hoe boots je de karakteristieke ‘slordigheden’ van Guarneri na? Voor het bovenblad koos Bas voor bijzonder hout van 140 jaar oud uit de collectie van wijlen Max Möller. En om de bespeelbaarheid ten goede te komen, is de viool bijvoorbeeld 1,5 millimeter korter dan de “ex-Wieniawski”. Bij de krul zijn duidelijk de sporen van de guts en de onregelmatigheden in de oppervlakten te zien. De Guarneri's waren namelijk niet uit op perfectie in de afwerking: de grote lijnen vonden ze belangrijker, en dat geeft enorm karakter. De viool straalt zo op het oog 1723 uit, en niet 2017.

De nieuwe Bas Maas is eind augustus in bruikleen gegeven aan de jonge violiste Fleur Overbeek. Zij heeft les op de Sweelinck Academie en speelt in het Nederlands Jeugd Strijkorkest. En wellicht heeft u de viool al gehoord bij Podium Witteman, begin september, toen deze ‘nieuwe Italiaan’ de strijd aanging met een ‘oude Italiaan’. Bent u enthousiast geworden? Bas is van plan de “ex-Wieniawski” nog eens te kopiëren, nu hij de kennis en ervaring heeft. De ‘nieuwe Guarnerius’ heeft duidelijk de smaak te pakken. U weet hem nu te vinden, in de Amsterdamse Pijp…

Meer interviews

za 23 sep 2017

Getoetst door een wereldberoemde pianist

Lees Meer
do 22 jun 2017 {$caption}

Niet te labelen!

Lees Meer

Bekijk alle interviews