Mijn NMF

loginForm
 

Zoektocht van drie jaar naar het ideale instrument

donderdag 11 oktober 2012

Auteur: Marcel Schopman

Marlene Hemmer, violiste, Vlaardingen (1981), heeft van het NMF al sinds 1994 een viool in bruikleen. Zij bespeelde ondermeer twee nieuwbouwviolen van Lambert Houniet uit Utrecht en bijna 10 jaar lang een viool gebouwd door Valentinus de Zorzi in Pistoja, “Florentiae” 1876. Sinds voorjaar 2011 bespeelt ze een viool van G.B. Guadagnini (Parma, 1764) uit de collectie van het NMF. Het instrument is aan het NMF in beheer gegeven door de VandenBroek Foundation.

Interview met Marlene Hemmer, maandag 20 februari 2012

Kwartje
Marlene Hemmer, violiste. Ze werd al vroeg bestempeld als een groot talent. Toen zij als vierjarige op schoot van mama een vioolles van haar oudere broer Werner bijwoonde, viel het kwartje onmiddellijk: wat hij deed, wilde zij ook. Vanaf dat moment was ze met muziek in de weer. Als meisje van 12 klopte ze aan de deur van het NMF voor een instrument, toen nog bij oprichter Pieter Moerenhout thuis in Bunnik waar het NMF in die tijd kantoor hield. Het resulteerde in een studie bij ondermeer Joyce Tan en Emmy Verhey en een afsluiting van haar conservatoriumstudie in Utrecht met een 10 met onderscheiding. Inmiddels is zij al jarenlang “klant” bij het NMF en nu spelend op haar vierde NMF-viool.

De snelle ontwikkeling van haar carrière maakte het voor haar na een aantal jaren noodzakelijk ook op het gebied van haar instrument een grote stap te maken. Want haar De Zorzi viool uit de collectie van het NMF had een hele mooie klank, maar ook zijn (ook voor Marlene is de viool een “hij”) beperkingen. Zoals Marlene zelf zegt: “je ontwikkelt je en loopt tegen grenzen aan. Op een gegeven moment kun je niet meer uit je viool halen wat je in je hoofd hebt qua klankvoorstelling. Je wilt steeds een hoger niveau halen. Met een betere viool gaat dat veel makkelijker, je hoeft niet meer zo lang te zoeken naar de klank die je je van tevoren hebt voorgesteld. Je krijgt veel sneller dingen voor elkaar”. In 2008 meldde zij zich daarom opnieuw bij het NMF, nu in de Annenstraat. Het was duidelijk dat ze toe was aan iets bijzonders. Het NMF verkeerde in de gelukkige omstandigheid dat het door een besluit van de VandenBroek Foundation, die graag een groot muzikaal talent wilde steunen, op dat moment kon beschikken over aanzienlijke middelen.

Budget
En toen begon een zoektocht, langs meer dan 30 topinstrumenten die van over de hele wereld naar het kantoor van het NMF werden gebracht, en die uiteindelijk meer dan drie jaar zou duren. Van sommige instrumenten was de kwaliteit niet toereikend, andere pasten niet bij Marlene’s wensen en karakter, bij weer andere waren er problemen van financiële aard of bleek de authenticiteit uiteindelijk niet gegarandeerd. Maar eindelijk, begin 2011 kwam daar die Guadagnini uit Zwitserland. Een topinstrument van bijna een kwart eeuw oud en (net) binnen het budget vallend. Marlene pakte hem vast, speelde een paar noten en het kwartje viel net zo snel als indertijd, zoveel jaar geleden, toen ze voor het eerst haar broer viool hoorde spelen. Bij haar was er geen twijfel: deze viool hoort bij mij. En zo geschiedde. Met haar Guadagnini wordt ze sindsdien helemaal meegenomen door klanken en melodieën en vergeet ze alles om haar heen: ze betreedt een andere wereld.

Maar ondanks het feit dat de viool gevoelsmatig van haar is, realiseert ze zich dat het bij zo’n letterlijk eeuwenoud instrument eigenlijk maar om eventjes gaat. Want hoeveel handen hebben deze viool de afgelopen 250 jaar beroerd en hoeveel handen zullen hem nog beroeren na haar? In ieder geval voelt Marlene zich de koningin te rijk met deze bijzondere
Guadagnini.

Dirk-Jan van den Broek
VandenBroek Foundation 

De VandenBroek Foundation heeft als doel om jong, cultureel talent te stimuleren. De dankbare samenwerking met het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds heeft geresulteerd in de aanschaf van de Guadagnini viool, die bespeeld wordt door Marlene Hemmer. Als Foundation zijn we daar trots op. Hemmer raakt ons met haar spel, motiveert, emotioneert. En bovenal, Hemmer kan zich door haar nieuwe instrument verder ontwikkelen. Ze laat zien dat het mogelijk is om partijen bij elkaar te brengen door kwaliteit, volharding en het zoeken naar gemeenschappelijke doelstellingen. Haar succesverhaal is een best practice, die hopelijk velen doet volgen.

Meer interviews

za 28 apr 2018 {$caption}

“Het is een eer het instrument van Lucy van Dael te mogen bespelen”

Lees Meer
di 7 nov 2017

De nieuwe... Guarnerius?

Lees Meer

Bekijk alle interviews