Mijn NMF

loginForm
 

Mijn viool is net een hond

maandag 17 september 2012

Auteur: Marcel Schopman

Emma Breedveld, violiste, Bussum (1974), trad met haar ensemble het Floreal Strijkkwartet in augustus 2011 voor het eerst voor het NMF op in de Waalse Kerk te Amsterdam.

Interview met Emma Breedveld, vrijdag 17 feb 2012

Vrije school
Emma Breedveld, goedlachs, grote bos krullen. In hart en ziel violiste en soms ook altvioliste. Speelt of speelde ondermeer in het Ives Ensemble, het Floreal Strijkkwartet, Sexteto Canyenge, het Escher Ensemble en Ensemble Lunapark. Geeft vioolles aan het Conservatorium van Amsterdam en de Muziekschool Amsterdam. Arrangeert en componeert. Heeft nog altijd de wens een klassieke band op te richten waarmee ze ondermeer haar eigen liedjes en andere muziek kan uitvoeren.

Voor Emma is muziek maken het allerleukste dat er is. Dat idee ontstond al vroeg bij haar, ongetwijfeld mede gestimuleerd door haar ouders die haar meenamen naar concerten en door het onderwijs op de door haar bezochte Vrije School. Ze beschrijft zichzelf als verlegen, wat haar er niet van weerhoudt om op het podium te willen staan. Of is dat voor haar juist een manier om over haar verlegenheid heen te komen? Want zij beschrijft het podium als een middel om leuke en gekke dingen te kunnen doen. Op het podium kan ze helemaal los gaan, zo zegt ze zelf. Letterlijk (als het bij de muziek past, loopt ze regelmatig al vioolspelend tussen het publiek in de zaal) of figuurlijk. Zelfs boosheid kan daar zijn plaats hebben. In ieder geval wilde ze vanaf vroeg al iets met anderen doen. Afstand tussen haar en anderen wilde ze niet, “samen” was voor haar essentieel. Dat samen doen zou trouwens voor haar ook kunnen door samen theater of dans te beoefenen, maar haar talent voor de viool bleek nu eenmaal het grootste.

Emoties
Emma bespeelt de Giacinto Santagiuliana uit het begin van de 19e eeuw uit de collectie van het NMF. Ze vond de viool bij haar eerste bezoek aan het NMF, toen ze op zoek was naar een instrument dat haar meer zou bieden dan de Sebastiaan Klotz, waar ze toen op speelde. Het bijzondere aan deze Italiaanse viool omschrijft ze zelf zo: “Ik was op zoek naar een instrument dat weet wat ik wil, voordat ik het zelf weet. Een viool die echt bij je past lijkt op een huisdier, bijvoorbeeld een hond, die aanvoelt in welke stemming je verkeert. Dit instrument is me als het ware een stap voor. Hoe je je werkelijk voelt, zit in elke vezel van je lijf. Maar voordat dat bij je brein zit en je je bewust bent van je gevoel, kan dat best wel een tijdje duren. De viool van Santagiuliana maakt je emoties onmiddellijk razendsnel hoorbaar, zelfs voordat je je dat zelf bewust bent. Ik hoor aan de viool of ik me openminded voel, of ik in de stemming ben om te experimenteren of niet.”

Ondanks het feit dat de Santagiuliana viool niet haar bezit is, voelt hij als van haarzelf. De viool is overigens ook geen eigendom van het NMF, maar aan het NMF in beheer gegeven door een particulier. Emma vindt het een mooi idee dat iemand een viool in bruikleen geeft aan een ander, dat geeft het instrument voor haar een extra waarde. Ze omschrijft het zo dat volgens haar de liefde voor het instrument als het ware wordt gedeeld, dat het groter is dan alleen tussen haar en het instrument. En omdat het om een 200 jaar oud instrument gaat, wordt door de geschiedenis van het instrument daar nog eens heel veel extra’s aan toegevoegd.

Haar viool is dus veel meer dan een stuk hout dat tonen kan produceren. Het is een middel waarmee zij wat ze zelf ervaart van muziek, namelijk de kracht en magie van die kunst, kan doorgeven aan haar publiek en haar luisteraars. Zoals zij dat op een andere manier, namelijk door het lesgeven aan conservatorium en muziekschool, ook doet aan een nieuwe generatie musici.

Carel Kraayenhof
bandoneonist, componist

Emma Breedveld is een exceptionele violiste: als zij uit de coulissen het podium opstapt, gaan mensen op het puntje van hun stoel zitten. Want zij speelt alsof haar leven ervan afhangt; zij klinkt als een vlammende Russin en dan weer als een zwoele Argentijnse. Haar viool zingt en kreunt, huilt en jubelt. Emma voedt onze ziel met muziek.
 

Meer interviews

do 22 jun 2017 {$caption}

Niet te labelen!

Lees Meer
wo 21 okt 2015

Op zoek naar de violone

Lees Meer

Bekijk alle interviews