Mijn NMF

loginForm
 

Laatste nieuws

Unieke Dolezza voor Martin van Hees

donderdag 28 februari 2019

Auteur: Katrien Kloos

Hoeveel musici zouden het aandurven: een gitaar gemaakt van een dakbalk van een kathedraal uit 1492. Eeuwenoud naaldhout, knoestig, maar van een zeldzame kwaliteit. Gitaarbouwer Theo Scharpach bemachtigde nog een restant en bouwde The Concertura Dolezza. Deze klassieke gitaar is nu de lieveling van gitarist en componist Martin van Hees. Het NMF koppelde de twee en begin februari werd de officiële overeenkomst getekend ten huize van Martins muzieklabel Trptk in Utrecht.

1492

Denk je eens in wat zich gedurende vijf eeuwen in de kathedraal heeft afgespeeld. Welke trillingen er door het hout zijn gegaan. Ontelbare koren, preken, doopfeesten, huwelijken... muziek sinds de renaissance... Je kunt er heel romantisch over doen, maar voor Theo Scharpach telde met name de eigenschappen van het hout.

Jaarringen uit 1200

Het hout komt uit de Frauenkirche in München. Het dak van de kathedraal werd gebouwd met sparren uit de Beierse Alpen. De oudste jaarringen dateren van rond 1200. In 1460 werden de bomen gekapt, door boeren aan de kerk geschonken en over de rivier naar München gedreven. Door een bombardement aan het einde van de Tweede Wereldoorlog stortte de kap van de kerk in. De meeste balken verdwenen in vuren en kachels van de bewoners van München, die probeerden te overleven in de belegerde stad. Een vioolbouwer ontdekte de schoonheid van het hout en kon in 1947 nog een paar stukken uit de ruïnes redden. Sindsdien zijn daar meer dan 40 violen en cello’s mee gebouwd. Theo Scharpach hoorde van het bestaan van het bijzondere hout: “Bij een Duitse houthandel zouden nog een aantal planken liggen. Ik was heel benieuwd naar de eigenschappen en ben erheen gegaan. Het beste was natuurlijk al lang weg, ik moest goed zoeken. Eindeloos tikken, kloppen, luisteren, voelen. Je let op de stijfheid en kiest vooral op de klank. Van de tweehonderd bladen vond ik er drie waarmee ik graag wilde werken.”

Cross-over

Gitarist en componist Martin van Hees was intussen op zoek naar een nieuwe gitaar. “Een met meer projectie en helderheid, passend bij mijn hedendaagse muziek, mijn samenspel en de steeds grotere kerken en zalen waarin ik speel. Die bijzondere gitaar van Theo, die móest ik wel proberen. Het hout, de traditionele bouw, de verhoogde toets voor makkelijker spel, de klank, het volume… Een prachtinstrument, maar net buiten mijn bereik.” Geertje van der Linden, collectiebeheerder bij het NMF: “Wij wilden Martin graag helpen. Hij is een kleurrijke speler, boordevol plannen, actief in verschillende ensembles en met een nauwe band met hedendaagse componisten. Wij geven hem graag de kans om met dit bijzondere instrument verder te gaan.” Met de Scharpach-gitaar is Martin in goed gezelschap. Onder de liefhebbers en spelers van zijn instrumenten bevinden zich jazz/gipsy-gitarist Philipp Catherine en nylon-snaar virtuoos Al di Meola. Martin: “Theo is een 'cross-over'-bouwer, ik ben een 'cross-over'-speler. Als ik naar het muzikale klimaat in Nederland kijk, is dat ook waar de toekomst ligt. Ik kan niet wachten.”

Prachtige lengte

Dan is het moment daar. Martin opent de koffer. In het diepgroene fluweel ligt The Concertura Dolezza, met haar stoere tekening in het lichthouten, matte bovenblad. Martin neemt haar voorzichtig op schoot. Een beetje gespannen tokkelt hij de eerste akkoorden. Snel herkent hij weer waarom hij voor haar was gevallen: “Ja, het werkt echt heel goed. De klank is zo helder, maar het ronde, dat zit er ook in. En er zit een prachtige lengte in het geluid.” Lachend: “Die vijf eeuwen trillingen, die moeten eruit!” De officiële papieren komen tevoorschijn. En tegen de achtergrond van een prachtige opname van Remgewogen, het titelstuk van Martins laatste solo-album, worden de handtekeningen gezet.

Foto's Brendon Heinst

Meer nieuwsberichten

wo 17 apr 2019

Triple harp gespot in Parijs

Lees Meer
ma 8 apr 2019

Nagenieten van geslaagd NMF Kamermuziekfestival

Lees Meer

Bekijk alle nieuwsberichten