Mijn NMF

loginForm
 

Laatste nieuws

Triple harp en Gwyneth op Europese toppodia

woensdag 24 april 2019

Auteur: Katrien Kloos

Vanaf het moment van afleveren bij Gwyneth Wentink begin april staat het instrument volop in de schijnwerpers: de gloednieuwe triple harp gebouwd in opdracht van het NMF door de Duitse meesterbouwer Claus Hüttel. Met het barokorkest van Sir John Eliot Gardiner toeren Gwyneth Wentink en de harp op dit moment langs toppodia in Parijs, Barcelona, Londen, Milaan en Rome met Händels opera Semele. Een schitterend debuut.

De triple harp is beroemd door de betoverende solo in Monteverdi’s eerste opera. Als lier van Orpheus zingt hij Charon in slaap om zo Eurydice uit de onderwereld terug te halen. Hypnotiserend mooi, aldus John Eliot Gardiner over de klank van de barokharp. Hij was het die Gwyneth Wentink in 2014 vroeg of ze de triple harp wilde bespelen in zijn Orfeo-productie met de English Baroque Soloists. Gwyneth: “Dat was voor mij een uitzonderlijk kans om een nieuw instrument te leren, barokmuziek te studeren en met topmusici van de English Baroque Soloists en het Monteverdi Choir mijn eerste triple harp-concerten te spelen. Een grote uitdaging, en een periode van aanzienlijke verdieping.”

Barokharp

De triple harp, voorganger van de pedaalharp, werd ontwikkeld in Italië in de 16e eeuw. In plaats van een pedaal om de toonhoogte te regelen, heeft de barokharp drie parallelle rijen snaren. De twee buitenste rijen - een langere rij iets dieper klinkende snaren, en een kortere rij die iets helderder is van klank - zijn net als de witte toetsen van de piano diatonisch gestemd. De middelste snaren zijn chromatisch; ze volgen elkaar op in gelijke stappen van halve tonen. Om de middelste rij te bespelen moet je met je vingers tussen de buitenste snaren door prikken. Dat vraagt om een speciale techniek die je je eigen moet maken.

Volwaardig instrument

In 2016 benaderde Gardiner Gwyneth opnieuw voor een groot Monteverdi-project: de drie opera's van Monteverdi en zijn Vespers. “Tijdens dit project speelde ik op een huurinstrument van het orkest. En omdat we de opera's in verschillende toonaarden speelden, hadden we nog een tweede triple harp nodig. Ik heb toen zelf een kleine versie van de triple harp aangeschaft. Eentje die geschikt is om mee te vliegen. Die ben ik nog aan het afbetalen. Tegelijkertijd wilde ik voor de komende projecten van de Engelse Baroque Soloists ook zo vreselijk graag zelf over een volwaardige triple harp kunnen beschikken. Met de bruikleen van deze schitterende grote triple harp, gebouwd door meesterbouwer Claus Hüttel, ben ik heel erg gelukkig! En iedereen die dat mogelijk heeft gemaakt, ben ik ontzettend dankbaar.”

Simpel en elegant

Claus Hüttel is een gerenommeerde Duitse harpbouwer, al meer dan 20 jaar gepassioneerd door historische instrumenten. Het geluid van zijn eerste Keltische harp opende voor hem de deur naar de wereld van de vroege harpen. Hij dook in duizend jaar Europese harpgeschiedenis, reisde alle musea en verzamelingen af en documenteerde meer dan 30 originele instrumenten. “Ik vind het belangrijk om net zo werken als de harpbouwers van toen. Door hun principes, hun ambacht na te volgen hoop ik een ​​zo authentiek mogelijk geluid te bereiken.”
Gwyneth en Claus hadden intensief contact tijdens de bouw. Hij stuurde haar foto’s van elke nieuwe fase. Over de ornamenten had ze duidelijke ideeën. Gwyneth: “Ik wilde het zo eenvoudig mogelijk houden. Gelukkig zat Claus op dezelfde lijn. Geen zwart of grote versieringen. Maar simpel en elegant.”

  

Meer nieuwsberichten

vr 5 jul 2019

Versterking: nieuwe assistent collectie

Lees Meer
do 27 jun 2019

Mascha van Nieuwkerk (Fuse) valt voor ‘crispy’ Italiaan

Lees Meer

Bekijk alle nieuwsberichten