Mijn NMF

loginForm
 

Laatste nieuws

Sasha en de 9 bassen

donderdag 21 februari 2019

Auteur: Katrien Kloos

"And? What do you feel?", roept Olivier Thiery vanuit de zaal naar Sasha Witteveen op het podium. Sasha kon vorige week negen contrabassen uitproberen. De 15-jarige contrabasstudente deed bij het NMF een aanvraag voor een bas die past bij haar veelbelovende ontwikkeling. Dankzij een genereuze gift van een betrokken particuliere donateur konden we op zoek naar een mooie contrabas voor onze collectie, én voor Sasha. We organiseerden een klanktest in de Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam. Het plan was om vier instrumenten te testen, maar gaandeweg meldden zich steeds meer topbassen aan.

Negen contrabassen worden het podium opgedragen en uit hun foedralen geritst. De een nog mooier dan de andere. Een nieuwe Italiaan, Landolfi-model, speciaal op Sasha’s maat gebouwd door Sergio Scaramelli uit Ferrara – ze bezocht afgelopen zomer zijn atelier tijdens een Italiaans muziekfestival. Twee 19e-eeuwse Italianen, een iets jongere Zuid-Italiaan, een grote Fransoos, drie fraaie Duitsers, een prachtige blankhouten Nederlander, nog ongelakt. Bouwer Jurgen Preyer: "Het geluid kan nog alle kanten op, voelt zich nog helemaal vrij." En een bijzondere bas met een prachtig gevlamd achterblad van muschel ahorn. Dit instrument was ooit eigendom van Eduard van Beinum.

Baskennis

Gelukkig wordt Sasha bij deze bijna onmogelijke keuze bijgestaan door twee grootheden op de bas: haar docent Olivier Thiery, contrabassist bij het Concertgebouworkest en zijn oud-leerling Ricardo Neto, onlangs benoemd tot bassist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Aan de ene kant is het een feest, met zoveel mooie instrumenten en baskennis bij elkaar. Aan de andere kant ontzettend spannend, vooral voor Sasha zelf. In de zaal zitten behalve twee collectiebeheerders van het NMF ook zes contrabaskenners, bouwers en restauratoren. Mee te luisteren en te fluisteren bij dit bas-vergelijk en erg nieuwsgierig hoe de bassen klinken in zo’n mooie grote zaal bespeeld door zulke topbassisten.

Roffels en glissandi

Bij de keuze voor de bas voor Sasha gaat het om de klank, maar ook of de bas qua vorm en omvang bij haar past. Sasha speelt en voelt wat prettig is. De zware Franse bas valt af, de grote Duitse ook. Dan nemen Olivier en Ricardo de instrumenten onder handen. Sasha verhuist naar de zaal. "Het is zo fijn dat ook Ricardo is gekomen. Ik ken vooral het spel van Olivier. Nu kan ik extra goed luisteren naar de klank." Zware roffels, hoge glissandi, alles trekken de bassisten uit de kast. Sasha luistert, speelt en wikt en weegt. De contrabassen verhuizen van links naar rechts op het podium - de ‘ja-nee stapels’ - en twee uur later zijn er nog twee over. Een piepjonge en een stokoude Italiaan. Sasha heeft ze alle twee meegenomen om ze beter te leren kennen en er intensief op te spelen in de lessen van Olivier.

Speelgemak

Vandaag kregen we bericht. Het is de Scaramelli geworden! Sasha: "Die past me het best. Het voelt alsof hij op alle manieren voor mij is gemaakt. De klank, de vorm, het speelgemak. Ik ben er heel blij mee!" De krasse oude Italiaan ging trouwens ook nog niet terug naar huis. Olivier was erg onder de indruk van hem en gaf hem op proef door aan een collega-bassist.

Meer nieuwsberichten

di 26 mrt 2019

Royé-cello voor Andrej

Lees Meer
do 28 feb 2019

Unieke Dolezza voor Martin van Hees

Lees Meer

Bekijk alle nieuwsberichten