Mijn NMF

loginForm
 

Laatste nieuws

Eva Kingma bouwt altfluit voor NMF

donderdag 27 december 2018

Auteur: Katrien Kloos

Op de werkbank liggen blinkende kopstukken, glimmende kleppen, fonkelende gouden buizen. Samen met twee donateurs zijn we in het atelier van fluitenbouwer Eva Kingma in Grolloo. Er slaat direct een vonk over. Peter en Olga Houbolt staan binnen no time met Eva over de lades met onderdelen gebogen. Ze willen alles weten over haar werk en over de altfluit die ze dankzij hun donatie bouwt voor het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Met een beetje geluk kan het instrument nog voor het einde van het jaar naar de verzilveraar.

Remi J. Edson deed begin 2018 bij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds een aanvraag voor een altfluit met openklepsysteem. Een gewild instrument voor een jazzy musicus zoals hij, die graag experimenteert en exotische klanken uit zijn fluit wil halen. Toen hij hoorde dat Eva Kingma met de bouw van een altfluit voor hem kon beginnen, sprong hij een gat in de lucht.

Motorcoureur

De fluit kan worden gebouwd dankzij de donatie van Peter en Olga Houbolt. Ze zijn erg nieuwsgierig naar het bouwproces. In Eva’s atelier willen ze alle geheimen weten van de smid. En ze zijn net zo verbaasd als wij, als Eva vertelt dat een beroemd motorcoureur verantwoordelijk is voor al die fijne gedraaide onderdelen in de lades. Eva: “Ik werk met Egbert Steuer, de zijspancoureur en veelvuldig wereldkampioen, in Drenthe bij iedereen bekend. Toen ik hier kwam wonen, stapte hij net uit de racerij. Hij is een onvoorstelbaar goede technicus. Thuis heeft hij een metaaldraaierij voor zijn motoren. En inmiddels draait hij ook alles wat je voor de fluiten maar kunt draaien. Heb je dat mondstuk gezien van die lage contrabas: dat is toch net een uitlaat. Ook ideaal voor Egbert!”

Muziek en techniek

Eva’s vader was beeldhouwer, haar moeder pianiste. Ze groeide op met klassieke muziek in de werkplaats van haar vader. “Vanaf mijn tweede scharrelde ik rond met de meest gevaarlijke gereedschappen, tot ontzetting van de buurt. Toen ik op mijn twaalfde een fluit kreeg van mijn oom, Dirk Kuiper, fluitenbouwer en fluitist bij het Concertgebouworkest, raakte ik gefascineerd door de techniek. Ik speelde met veel plezier, maar sloopte de fluit ook regelmatig uit elkaar. Op een bepaald moment kwam er echt geen geluid meer uit. Mijn oom nodigde me uit om de fluit te komen repareren. Daarna ben ik niet meer bij hem weggegaan.” Ze kwam in dienst, nam jaren later zijn werkplaats over en verhuisde in 1989 met haar atelier naar Grolloo.

Donker rond geluid

Ze bouwde grote expertise op. Vanuit Japan en Amerika komen fluitisten naar Drenthe voor haar bijzondere lage fluiten met dat duidelijke Kingma-geluid. Eva: “Ik probeer altijd een karakteristieke klank te bereiken, regelmatig en in balans over alle octaven. Een krachtig en donker, rond geluid. Ik hou van de houten fluitklank, die wil ik evenaren. Mijn hart ligt bij de instrumenten met lage tonen.”
Behalve om de klank, springen Eva’s fluiten eruit vanwege hun ergonomie. “Een fluit moet evenwichtig in je handen liggen, de kleppen moeten gemakkelijk te bespelen zijn. Mensen met kleine handen, kromme vingers, korte pinken… ik pas de fluit erop aan. Dat is waar ik het meest van hou: speciale oplossingen zoeken. Voor speciale handen. En voor nieuwe muzikale uitdagingen.”

Experimenten

Samen met haar oom ontwierp ze voor de alt- en basfluiten een systeem met open kleppen. Internationaal in de fluitwereld een enorme doorbraak. Met dezelfde hoeveelheid vingers waren er ineens eindeloos veel meer artistieke en muzikale mogelijkheden. Zoals multifone klanken en glissando’s. Niet-westerse muziek werd veel toegankelijker en jazzspelers waren blij met de nieuwe effecten. Tegen een paal in haar atelier staat Eva’s nieuwste experiment: de immense sub-subcontrabasfluit. Een meer dan tien centimeter dikke gebogen buis met kleppen zo groot als theeschoteltjes. Voorlopig dient de bovenste klep nog als kapstok voor haar leren schorten. Maar haar ogen glimmen als ze erover vertelt.

Vonk

Eerst moet de altfluit voor Remi klaar. Dat wordt wel eind januari. Bij zijn fluit krijgt hij van Eva straks verschillende kopstukken mee die hij rustig kan uitproberen in verschillende zalen. “Een kopstuk is zo persoonlijk. En daarin schuilt het echte mysterie van de fluit. De vorm van het mondgat, de plek, de manier waarop het is afgerond… het bepaalt de klank, veel meer dan de buis.”
Peter en Olga Houbolt verheugen zich op Remi’s eerste concerten met de nieuwe fluit. En van Eva krijgen ze bij vertrek de hartelijke uitnodiging om deze zomer naar de vijfde Grolloo Flute Session te komen, het internationale festival voor fluitisten dat Eva jaarlijks organiseert. Grote kans dat ze ook daarbij zijn. De vonk is overgeslagen.

Enkele onderdelen in het atelier van Eva Kingma © Katrien Kloos

 

Meer nieuwsberichten

wo 22 mei 2019 {$caption}

In de maak: een nieuwe website voor het NMF

Lees Meer
vr 10 mei 2019 {$caption}

Vergoeding musici lunchpauzeconcerten

Lees Meer

Bekijk alle nieuwsberichten