Mijn NMF

loginForm
 

Hartmut R. Weidler

Informatie

De vader van Hartmut, Karl Weidler, was leerling van de Weense acousticus en vioolbouwer Franz Thomastik. In zijn zoektocht naar nieuwe klankmogelijkheden, durfde Thomastik te experimenteren met houtsoorten en constructies. Zo gebruikte hij bijvoorbeeld een houtsoort die hij specifiek geschikt vond voor de functie van het betreffende instrument. Zo maakte hij onderscheid tussen een 1e en 2e viool uit een kwartet, door de één geheel uit esdoorn en de ander uit kersenhout te bouwen. Ook de alt en de cello waren weer van verschillende houtsoorten. Een ander onconventioneel aspect in de bouw van Thomastik was de constructie waarbij de rechter kamvoet door een gat in het bovenblad rechtstreeks op de stapel werd geplaatst. Deze constructie is gebaseerd op de oude Keltische Cwrth. Bij een brand in 1944 gingen vrijwel al zijn instrumenten verloren. Na zijn dood in 1951 zette Karl Weidler de zoektocht naar nieuwe klanken voort. Dit resulteerde in 80 (alt)violen, celli en een enkele contrabas. Hartmut Weidler zette deze eigenzinnige traditie voort en is momenteel werkzaam in Nürnberg.

Details

  • Werkplaats: Nürnberg

Instrumenten