Mijn NMF

loginForm
 

Pieter Rombouts

Informatie

De moeder van Rombouts, weduwe van Jan Rombouts, hertrouwde in 1676 met Hendrick Jacobs, die behalve zijn stiefvader ook zijn leermeester werd. De eerste jaren bracht hij door in de Sint Antoniesbreestraat, maar later verhuisden ze naar de Botermarkt. bij de Reguliersgracht. Zijn aanwezigheid in de werkplaats van Jacobs is al vanaf 1685 herkenbaar in de instrumenten, die allemaal door Jacobs gesigneerd waren. De herkenbare details zijn vergroten zich in zijn latere eigen werk uit. De invloed van Rombouts wordt met de tijd groter en op gegeven moment is het zelfs zo dat men zich de vraag moet stellen aan welk van de bouwers het instrument toegeschreven zou moeten worden. Vooral bij de cello’s is het zo dat slechts bij uitzondering ook Jacobs’ hand is terug te herkennen. Zijn werkplaats (Rombouts had ook medewerkers in dienst) was zeer productief: naast violen, altviolen en cello’s, zijn er ook enkele viola da gamba’s gebouwd, waarvan enkele exemplaren aanwezig zijn in het Gemeentemuseum in Den Haag en het Instrumentenmuseum van Brussel. Rombouts wordt o.a. geprezen om zijn dieprode volle laklaag. Vanaf ongeveer 1715 is een duidelijke Jacob Stainer-invloed herkenbaar. Bron: teksten van Fred Lindeman en Serge Stam uit het boek ‘400 jaar vioolbouwkunst in Nederland’, uitgegeven door de Nederlandse Groep van Viool- en strijkstokkenmakers (www.ngv-vioolbouw.nl)

Details

  • Geboortejaar: 1667, Amsterdam
  • Sterftejaar: 1728, Amsterdam
  • Werkplaats: Amsterdam

Instrumenten

cello (Barok)

± 1690, Amsterdam
Rombouts, Pieter Job ter Haar

altviool

± 1720, Amsterdam
Rombouts, Pieter Esther van der Eijk

viool (barok)

± 1710, Amsterdam
Rombouts, Pieter Louella Alatiit

Cello

1699, Amsterdam
Rombouts, Pieter Felicia Hamza