Mijn NMF

loginForm
 

Informatie

Een vioolstrijkstok, gebouwd en gestempeld door Jacques Audinot, Parijs. Ebben slof en goudmontuur.

Details

  • Bouwplaats:Parijs
  • Bouwjaar:20e eeuw
  • Lengte corpus:100
  • Breedte boven:50
  • Breedte midden:30
  • Breedte onder:20
  • Lengte mensuur:100

Bouwer

Jacques Audinot

Loopbaan
Jacques Audinot werd in 1922 geboren als zoon van Pierre Audinot en Marie Grampeix in het plaatsje Houilles, iets ten noorden van Parijs. Zijn vader was vioolbouwer en voorman in het Parijse atelier van Roger en Max Millant. Op zijn veertiende begon hij daar als leerling onder leiding van zijn vader en Max Millant. Zijn loopbaan onderbrak hij door tijdens WO II twee jaar lang in het verzet te gaan. In 1944 nam hij zijn werk weer op, trouwde en kreeg drie kinderen. Dankzij de aanmoediging van zijn vriend Jean-Jacques Millant begon Jacques Audinot in 1955 met het maken van strijkstokken. Wel bleef hij nog bij R&M Millant in dienst. Hij profiteerde al snel van de opleving van de Parijse viool- en strijkstokkenbouw die onder andere door André Richaume en André Chardon in gang was gezet. Na 33 jaar bij Millant gewerkt te hebben opende hij in 1969 een eigen atelier in Parijs en ging tevens een samenwerking aan met de vioolbouwer Gabriel Houfflac. Hoewel Jacques Audinot nooit helemaal stopte met het bouwen van violen, zou zijn voorkeur voor het maken van strijkstokken na 1975 in het voordeel daarvan uitvallen. Jacques Audinot was een erg productieve maker die, zoals hij zelf graag vertelde, aan vier uur slaap genoeg had. Zijn zoon Pascal zette het werk van zijn vader voort toen Jacques in 1984 stopte en met pensioen ging. Jacques verhuisde naar Cavalaire aan de Franse zuidkust waar hij in 1992 stierf.


Werk en invloed

Jacques Audinot werkte in de Franse traditie van viool- en strijkstokkenmakers die terug ging tot de 18de eeuw en zette die voort. Aanvankelijk maakte Jacques Audinot strijkstokken die de invloed van Millant vertoonden, en altijd met een zilveren montuur, maar die zich nog niet kenmerkten door een eigen stijl. Die ontwikkelde hij in de loop van de jaren nadat hij kennis gemaakt had met de school van Peccatte. Vanaf 1969 was de invloed van Peccatte duidelijk terug te vinden in zijn strijkstokken. In de loop van de tijd kregen zijn stokken een steeds meer eigen karakter. Die waren altijd rond, hadden een markante hoekige kop en voorzien van een gouden montuur. Nog steeds wordt zijn werk zeer gewaardeerd door beroeps musici. Met name rond de jaren `60 speelde Jacques Audinot een belangrijke rol bij de tweede opleving van de Franse vioolbouw school. Naast R&M Millant heeft Jacques Audinot ook voor Chanot & Chardon gewerkt.


Bronnen
Millant B., Raffin J.F., (2000) l`Archet: les archetiers Français 1750-1950.
Tarisio, Cozio digital Archive, geraadpleegd in 2019.
Vatelot E. (1976), Les Archets Français, Nancy.

meer informatie over de bouwer en diens instrumenten.

Historie

Deze strijkstok is in 2012 aan het NMF in bruikleen gegeven door een particulier. Deze particulier kocht de stok aan van de erfgenamen van Lola Mees, een Nederlandse vioolsoliste die net als Herman Krebbers en Theo Olof les kreeg van Oskar Back. De stok werd eerder bespeeld door Joe Puglia en Noa Wildschut. Sinds 2015 is de stok in handen van Evelien Jaspers.

Bespeler