Mijn NMF

loginForm
 

Informatie

Een Italiaanse viool met etiket “Julio Cesare Gigli”, ca. 1750.

Details

  • Bouwplaats:onbekend
  • Bouwjaar:± 1750
  • Lengte corpus:35,9
  • Breedte boven:16,5
  • Breedte midden:11,4
  • Breedte onder:20,5
  • Lengte mensuur:20,5
  • Afstand ogen f-gaten:4,5

Bouwer

Onbekend

Voor een aantal instrumenten uit onze collectie geldt dat de experts niet hebben kunnen vaststellen door wie het is gebouwd. Vaak is wel de locatie of regio bekend en meestal kan ook een bouwperiode worden vastgesteld. Die conclusie kan namelijk worden getrokken op basis van eigenschappen die zijn terug te vinden in instrumenten van meerdere bouwers uit een zelfde regio. Om uit te kunnen komen bij een bepaalde bouwer, gaan experts af op specifiek aan die bouwer gelieerde aspecten in de details. Bij strijkinstrumenten is dat met name de lak, de vorm en afmetingen van verschillende onderdelen als de krul, de welving, de f-gaten, inleg, etc. Bij toetsinstrumenten wordt, naast het model en materiaalgebruik, natuurlijk ook gelet op de verschillende technische aspecten van het mechaniek.
meer informatie over de bouwer en diens instrumenten.

Historie

Deze viool is het eerste instrument dat het NMF zelf aankocht. Dat gebeurde om precies te zijn op 5 oktober 1988, het jaar waarin het NMF werd opgericht. Het NMF is in bezit van een certificaat van Lorand Rácz (vioolbouwer in Amsterdam en Den Haag in de eerste helft van de 20e eeuw). Rácz verklaart in het certificaat de viool in 1965 verkocht te hebben aan de heer W.F. Brederode. Men mag ervan uit gaan dat het Willem Brederode betrof, toentertijd directeur van het Residentie Orkest en zelf violist. De viool bleef in bezit van de famile Brederode tot het moment van verkoop (en voor 50% schenking!) aan het NMF. Onder de eerdere bespelers bevinden zich namen als Ingrid van Dingstee, Frederieke Saeijs en Carla Leurs. Lange tijd werd de viool gezien als werk van de hand van Julio Gilgli, de naam die ook op het etiket staat vermeld. In de loop der tijd zijn experts terughoudender geworden en heeft men de toeschrijving aan Gigli losgelaten. De viool is zonder twijfel Italiaans en wordt door de experts gezien als een buitengewoon interessant instrument. Helaas is onduidelijk wie de viool gebouwd zou hebben, waardoor hij nu als ‘anoniem’ in de collectie staat omschreven. Sinds 1999 is Olga Aleshinski de bruiklener.

Bespeler