Mijn NMF

loginForm
 

Informatie

Een cello, gebouwd door Johannes Theodorus Cuypers, Den Haag ca. 1775 - 1780.

Details

  • Bouwplaats:Den Haag
  • Bouwjaar:1775-1780
  • Lengte corpus:74,0
  • Breedte boven:35,9
  • Breedte midden:25,0
  • Breedte onder:43,5
  • Lengte mensuur:40,0
  • Afstand ogen f-gaten:11,7

Bouwer

Johannes Theodorus Cuypers

Over de jeugdjaren van Cuypers is niks bekend. Uit een gedateerd etiket blijkt dat Johannes Theodorus Cuypers in 1750 als vioolbouwer in Den Haag is gevestigd. Zijn vroegste instrumenten zijn al in een stijl gebouwd die totaal afwijkt van hetgeen de bouwers tot dan maakten. Omdat zijn bouwstijl nauw aansloot bij het werk van de Parijse bouwers uit die tijd werd er vroeger verondersteld dat hij daar het vak geleerd had. Zijn gehele leven bleef Cuypers in Den Haag gevestigd; op oudere leeftijd werd hij bijgestaan door zijn zonen Johannes Bernardus (1781-1840) en Johannes Franciscus (1766-1828). Hoewel Franciscus een periode in Amsterdam woonde, bleef hij ook voor zijn vader werken. De Cuypers-dynastie is buitengewoon productief geweest en heeft violen in alle denkbare formaten gemaakt evenals een groot aantal cello’s en een aantal altviolen. Het vroege werk van Johannes Theodorus Cuypers is elegant. Na 1780 verandert zijn stijl en is de vormgeving zwaarder, met brede bladranden en forsere welvingen: het model wat hij de rest van zijn leven trouw bleef. Bron: 400 jaar vioolbouwkunst in Nederland
meer informatie over de bouwer en diens instrumenten.

Historie

Het NMF kocht deze cello in 2017 aan bij een Nederlandse handelaar dankzij de donatie van een particulier. Cello’s uit het atelier van deze belangrijke Haagse vioolbouwfamilie staan bekend om hun uitzonderlijk hoge kwaliteit. Op internationale veilingen worden soms extreem hoge bedragen geboden voor de cello’s van Cuypers. Johannes Theodorus is de vader van Johannes Bernardus en Johannes Franciscus, die allebei ook in zijn atelier hebben gewerkt. Voordat het NMF besloot tot de aankoop van deze cello, werd een groot aantal streng geselecteerde cello’s onderworpen aan een vergelijking op klankkwaliteiten in een concertzaal. Onder die cello’s bevonden zich instrumenten uit Engeland, Frankrijk, Italië en dus Nederland. De twee oudhollandse cello’s die bij de (blinde) tests betrokken waren, bleken als beste te worden beoordeeld. De eerste cello kon met hulp van een particulier fonds aangekocht worden voor Emma Kroon. Toen een particulier zijn hulp aanbood dachten wij direct aan die andere mooie cello die in deze klanktest naar voren kwam en aan Pieter die op zoek was naar een passend instrument.

Bespeler