Mijn NMF

loginForm
 

Informatie

Een cello, gebouwd door Johannes Bernardus Cuypers in Den Haag, 1810. De cello behoort tot de ‘collectie Willem G. Vogelaar’.

Details

  • Bouwplaats:Den Haag
  • Bouwjaar:1810
  • Lengte corpus:73,7
  • Breedte boven:35,25
  • Breedte midden:24,6
  • Breedte onder:42,7
  • Lengte mensuur:39,8
  • Afstand ogen f-gaten:10,5

Bouwer

Johannes Bernardus Cuypers

Bernardus werkte, net als zijn broer Franciscus, in het atelier van zijn vader. Naast alle in de familiewerkplaats gemaakte instrumenten zijn er ook de nodige instrumenten met zijn eigen structuur in omloop. Hij maakte meestal gebruik van een handgeschreven etiket. Een enkele maal schreef hij de tekst direct op het hout van het achterblad. Bernardus is de enige Cuypers die soms een krul maakte die afwijkend van het ‘familie-model’ is. Een typisch kenmerk van zijn werk is dat de hoeken van zijn instrumenten bij de ronding van de rand, schuin en enigszins plat zijn afgevijld. Hij gebruikte ook een wat dikkere lak met geelbruine tint. Bron: 400 jaar vioolbouwkunst in Nederland
meer informatie over de bouwer en diens instrumenten.

Historie

Het NMF kocht deze cello in 2017 aan bij een Nederlandse handelaar dankzij de donatie van een particulier fonds. Vanuit dat fonds konden meerdere instrumenten worden aangekocht, die alle zijn ondergebracht in de ‘collectie Willem G. Vogelaar’. Cello’s uit het atelier van deze belangrijke Haagse vioolbouwfamilie staan bekend om hun uitzonderlijk hoge kwaliteit. Op internationale veilingen worden soms extreem hoge bedragen geboden voor de cello’s van Cuypers. Johannes Bernardus werkte, net als zijn broer J. Franciscus, in het atelier van zijn vader (Johannes Theodorus). Voordat het NMF besloot tot de aankoop van deze cello, werd een groot aantal streng geselecteerde cello’s onderworpen aan een vergelijking op klankkwaliteiten in een concertzaal. Onder die cello’s bevonden zich instrumenten uit Engeland, Frankrijk, Italië en dus Nederland. De twee oudhollandse cello’s die bij de (blinde) tests betrokken waren, bleken als beste te worden beoordeeld. Emma Kroon was door het NMF geselecteerd om de nieuw aan te kopen cello te gaan bespelen. Omdat beide cello’s van gelijke kwaliteit bleken en slechts in klankkarakter verschilden, mocht Emma de cello kiezen die het meest voldeed aan haar eigen klankideaal.

Bespeler