Mijn NMF

loginForm
 

Informatie

Een anonieme Engelse contrabas, gebouwd in (omgeving van) Londen, ca 1800. De bas behoort tot de ‘collectie Willem G. Vogelaar’.

Details

  • Bouwplaats:Londen
  • Bouwjaar:± 1800
  • Lengte corpus:111
  • Breedte boven:50,5
  • Breedte midden:41
  • Breedte onder:69,5
  • Lengte mensuur:103
  • Afstand ogen f-gaten:18

Bouwer

Onbekend

Voor een aantal instrumenten uit onze collectie geldt dat de experts niet hebben kunnen vaststellen door wie het is gebouwd. Vaak is wel de locatie of regio bekend en meestal kan ook een bouwperiode worden vastgesteld. Die conclusie kan namelijk worden getrokken op basis van eigenschappen die zijn terug te vinden in instrumenten van meerdere bouwers uit een zelfde regio. Om uit te kunnen komen bij een bepaalde bouwer, gaan experts af op specifiek aan die bouwer gelieerde aspecten in de details. Bij strijkinstrumenten is dat met name de lak, de vorm en afmetingen van verschillende onderdelen als de krul, de welving, de f-gaten, inleg, etc. Bij toetsinstrumenten wordt, naast het model en materiaalgebruik, natuurlijk ook gelet op de verschillende technische aspecten van het mechaniek.
meer informatie over de bouwer en diens instrumenten.

Historie

‘The English Lady’
Het NMF kocht deze bijzondere Engelse contrabas aan in 2016 dankzij de donatie van een particulier fonds. Vanuit dat fonds konden meerdere instrumenten worden aangekocht, die alle zijn ondergebracht in de ‘collectie Willem G. Vogelaar’. Het is onmogelijk gebleken om te achterhalen door welke specifieke bouwer de bas is gemaakt. Wel zijn er volgens drie geraadpleegde experts voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat het een Engelse bas betreft die rond 1800 in (de buurt van) Londen werd gebouwd. De f-gaten zijn op zijn zachtst gezegd excentriek te noemen. Hopelijk vinden we ooit een ander instrument met dezelfde excentrieke f-gaten waarvan wel bekend is wie de bouwer is (door bijvoorbeeld een origineel etiket). Zolang dat niet het geval is, zal deze bas door het leven gaan als een anonieme Engelse bas. Bassiste Uxía Martinez Botana kent de bas al jaren en heeft er veel op gespeeld. Zij krijgt de bas de komende jaren van het NMF in bruikleen. Zelf noemt ze het instrument ‘The English Lady’.
Contrabasbouwer Harry Jansen restaureerde deze bas in samenwerking met Melle Wondergem. Jansen schrijft er het volgende over: ‘Het betreft een uniek exemplaar. Het instrument is in haar geschiedenis aangepast aan de eisen van de tijd. Het had oorspronkelijk een cellovorm. Het achter- en bovenblad zijn verlengd en de bovenste twee ribben vervangen om tot een meer toegankelijk instrument te komen. Deze aanpassingen zijn vermoedelijk niet erg lang na de bouw uitgevoerd, mogelijk door de bouwer zelf. Alle andere onderdelen zijn origineel, getuige de deels gecraquelleerde bruine lak die verder overal op het instrument te vinden is. Vrij stompe vioolhoeken, een brede borst en zeer krachtige S-vormige klankgaten sieren het geheel. Vlak achterblad met knik, vervaardigd uit weinig gevlamd esdoorn. De knik is versterkt met zwaluwstaarten. Fichte bovenblad van middelbrede nerf en vlakke welving. De smalle krul heeft een extra draai, schroevenkast voorzien van typerende Engelse mechanieken.’

Bespeler