Skip over navigation | Sla menu over

Interviews

Viola de Hoog en haar Guadagnini

dinsdag 13 december 2011

Auteur: Lennart van der Sman

Sinds februari dit jaar heeft een wel heel bijzondere cello, gebouwd door Giovanni Battista Guadagnini in 1772 in Turijn, een nieuwe, gelukkige bespeelster. Viola de Hoog is celliste in het Ensemble Schönbrunn, het Narratio Quartet en de Nieuwe Philharmonie Utrecht en doceert op de Conservatoria van Amsterdam, Utrecht en Bremen. Het NMF ging in gesprek met Viola over haar ervaring met en het verhaal achter het instrument.
 

De cello is lang geleden verkregen via wijlen mevrouw Rodriguez-Vermaas, weduwe van de bespeler, toenmalig Concertgebouworkestlid Max Rodriguez. Bij aankoop werd vermeld dat het instrument alleen met darmsnaren bespeeld mag worden. Viola: “Een instrument kan in principe goed klinken met zowel darm- als metalen snaren, dat is een smaakkwestie. De Guadagnini klinkt simpelweg geweldig zo en ik voel me erg op mijn gemak bij het spelen op darmsnaren.” Al tijdens haar studie bij Anner Bijlsma werd Viola een besef bijgebracht dat alle muziek een eigen stijl heeft, van barok tot modern. “Interesse hebben voor en inzicht hebben in stijlen en daar zo gewetensvol mogelijk mee omgaan vind ik belangrijk.”

Met die gedachte speelt zij al vele jaren met plezier in het Ensemble Schönbrunn. Hun repertoire, van Frescobaldi tot Debussy, spelen zij op historische instrumenten uit de betreffende periode. Dit najaar heeft het Ensemble Schönbrunn ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum een dubbel-cd uitgebracht “The Best of Bach in B minor”. Op de cd met ensemblewerken van Bach bespeelt Viola een basse de violon, de andere cd geeft een overzicht van alle door Globe tot nu toe uitgebrachte cd’s van het ensemble voorzien van een feestelijk boekje. Haar klassieke Guadagnini verricht inmiddels echter altijd goed werk, waardoor Viola stilzwijgend ontrouw is aan haar oudere Cuypers (1760) en moderne Möller (1942). Met haar omvangrijke collectie strijkstokken en uitmuntende techniek brengt zij de verschillende nuances aan en zorgt zij ervoor dat de muziek getrouw tot uitdrukking komt. Viola: “Een open klank verkrijg je door resonans: kracht doet kwaad op darm. Op die manier kun je tot de bodem van het geluid komen. Ik zie ervaring met spelen op darmsnaren daarom als een verrijking voor je streek.”

Niet alleen Viola is verknocht aan haar cello, ook haar ensembleleden reageren uitermate positief. De Guadagnini is een grote inspiratiebron en het NMF is verheugd dat het instrument bij zo’n enthousiaste bespeelster terecht is gekomen.

De Guadagnini live horen?

De Waalse Kerk in Amsterdam organiseert i.s.m. met Musico Reizen in de eerste drie maanden van 2012 een aantal bijzondere concerten in deze fraai gerestaureerde kerk. Als rode draad door deze serie loopt de Guadagnini-cello. U kunt genieten van de fraaie klank van dit instrument in twee kamermuziekprogramma’s: Ensemble Schönbrunn, dat dit seizoen zijn zilveren jubileum viert, opent de serie in een grote, feestelijke bezetting met werken van Brahms en zijn Nederlandse tijdgenoot Frans Coenen. Het Narratio Quartet speelt twee late strijkkwartetten van Beethoven. De cello als solo-instrument staat centraal in het derde concert, met drie cellosuites van Bach en ricercares van diens voorganger Gabrielli. Een abonnement voor de complete serie van drie concerten kost € 50,- (losse kaarten à € 20,-). Kaarten verkrijgbaar via Musico Reizen, tel: 030 2991105,

zaterdag 14 januari 2012, 20:00 uur
Ensemble Schönbrunn | Coenen, Brahms

zaterdag 25 februari 2012, 20:00 uur
Narratio Quartet | Beethoven

zaterdag 31 maart 2012, 20:00 uur
Viola de Hoog | Gabrielli, Bach

Lennart van der Sman - oktober 2011

Viola de Hoog met de Guadagnini-cello

Af en toe ondervragen wij één van onze musici of donateurs. Wat vinden ze van hun instrument? Hoe verloopt hun carrière? Hoe zien zij het NMF? Wat maakt het NMF voor hen bijzonder?

eerdere interviews

 

donderdag 21 november 2013

NMF donateur springt in de bres voor NMF

 

maandag 14 oktober 2013

"Als ik op het podium sta, is er alleen nog maar die muziek!"

 

Bekijk alle interviews